Re: Elektromobily - obousměrné DC nabíjení a vše kolem

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Duben 30 17:52:04 CEST 2024


Pokud si ještě někdy budu kupovat auto, tak to bude určitě elektrika.
A pokud elektrika, tak rozhodně s LFP baterkama (pokud do té doby někdo 
nevymyslí něco lepšího, třeba solid-state baterky).

LFP baterka dá při slušném zacházení určitě nějakých 5-6 tis. cyklů, v 
autě řekněme polovičku.
Auto bude mít určitě dojezd nejmíň 300+ km, takže baterka dá něco kolem 
milionu km.
Tolik už rozhodně za zbytek svého života nestačím ujet.
Navíc u nových aut jsou baterky asi to, co na autě vydrží nejvíc.
To dřív odejdou nápravy, shnijou plechy, totálně zreznou brzdy jejich 
nepoužíváním atd.

Kromě toho baterky mají degradaci nejen cyklickou, ale i časovou. Ta 
časová klidně může být srovnatelná nebo i větší.

Když budu mít to auto, už budu v důchodu a tedy s většinou času doma.
Takže se mi to využití velké baterky na kolečkách jeví jako dobrý nápad.
A ta problematika mi připadá jako hodně zajímavá výzva.

PL

*******************

Dne 30.4.2024 v 10:54 Jaroslav Buchta napsal(a):
> A to nekomu prijde jako dobry napad opotrebovavat drahou baterku v 
> aute na takovou tu beznou spotrebu?
>
>
> Dne 29.04.2024 v 20:06 Petr Labaj napsal(a):
>> Pánové (případně dámy),
>>
>> je tady prosím někdo, kdo se hlouběji zabýval DC nabíjením (a 
>> případně vybíjením) baterek elektromobilů?
>>
>> Takové BEV je baterka na kolečkách. Tak je možná škoda ho taky jako 
>> baterku třeba k soláru nepoužít.
>> Trochu jsem kolem toho ojížděl internet, ale mám tam dost hluchých míst.
>> Třeba se tím někdo tady zabýval a můžeme o tom pokecat?
>>
>> Moje prozatímní poznatky jsou zhruba tyto:
>>
>> Asi nejlíp to má zvládnuté japonský nabíjecí standard CHAdeMO. Ten 
>> umí dokonce už od začátku obousměrný tok energie, což je velká paráda.
>> Má na nabíjecím konektoru mimo jiné na 2 pinech CANbus, takže 
>> komunikace nabíječky s autem je taková přirozená.
>> U nás má CHAdeMO asi jen Nissan Leaf, protože později vydala EU 
>> směrnici, že nová auta se v Evropě musí prodávat s konektorem CCS 2.
>> Dokonce tam prý udělali takovou ochcávku, že když vydali novou verzi 
>> Leafa, tak aby nemuseli měnit nabíjení, prezentovali to jenom jako 
>> facelift.
>>
>> U aut s evropským CCS 2 to tak jednoduché není. A je tam v oblastí 
>> obousměrného toku zatím asi výrazně horší situace.
>> Prý obousměrné nabíjení umí jenom Ford F-150, a to ještě jenom se 
>> svou nabíječkou.
>> Snad to nějak má umět (nebo už i umí) nějaký VW (snad ID-7). Je 
>> teoreticky možné že to časem v nějakém upgrade dostanou i starší ID.
>>
>> Evropa je paranoidní, takže do toho šíleně cpe kybernetickou 
>> bezpečnost, což to komplikuje a zpomaluje.
>> Zatím je snad jediná certifikační autorita, která umí vydávat 
>> příslušné certifikáty pro autentizaci auta a nabíječky.
>> Což pravděpodobně bude do budoucna znamenat, že si člověk jen tak 
>> snadno doma nějakou tu nabíječku nepostaví, protože mu to auto bez 
>> příslušného certifikátu prostě nepovolí.
>>
>> Navíc ten konektor CCS 2 není na velkou komunikaci moc nachystaný. Má 
>> tam prakticky jediný pin, po kterém si může povídat nabíječka s autem.
>> Na rozdíl od chytřeji vymyšleného CHAdeMO, které má CANbus a tedy 
>> prakticky neomezené komunikační možnosti.
>> Jestli to správně chápu, tak pro to vznikl standard Home Plug Green 
>> PHY, kdy na tom jednom přepne režim z 12V PWM na digitální komunikaci 
>> s kódováním QAN a přenosovou rychlostí v megabitech.
>> Tohle tam zřejmě musí fungovat už teď, protože jak jinak by se 
>> domluvila auta s DC nabíječkou.
>>
>> Takže teoreticky by to mělo mít předpoklady i pro řízení obousměrného 
>> toku.
>> Ale pokud správně chápu současnou situaci, tak to tak zatím moc není.
>>
>> Aspoň takhle jsem současnou situaci pochopil. Pokud má někdo jiné a 
>> lepší informace, budu rád.
>>
>> Díky.
>> PL



Další informace o konferenci Hw-list