Z80 konci

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Duben 23 17:32:16 CEST 2024

Děkuji. Pomohl jste mi trochu překonat smutek.

Já vím, o mrtvých jen dobré. Ale v rámci objektivity přece jen zmíním
dvě věci, co mi na něm trochu vadily.

Jedna byla v té době pochopitelná: jen 7-stupňový čítač pro refresh DRAM.
Ta implementace refreshe byla geniální myšlenka, jen škoda, že ušetřili
ten jeden klopák.
I když v době vzniku se to asi zdálo dostatečné.
Ještě dlouho pak vznikaly paměti 64kbit a 256kbit, které zdůrazňovaly,
že mají jen 7-bitový refresh.
Podle mě to bylo v reakci na tehdy velice populární Z-80.

A ta druhá byla pro mě vždy nepochopitelná.
Na signálu CLK procesor požadoval výrazně vyšší úroveň Vih 4.4V (při
napájení 5V).
V té době se oscilátory dělaly většinou s TTL obvody, a tak se to muselo
řešit docela silným pull-upem.
Nebo použitím nějakého CMOS obvodu, což tehdy byla celkem vzácnost.
Nikdy jsem nepochopil, proč výrobce buď nestrčil nějaký pull-up dovnitř,
nebo spíš proč na ten vstup
neposadil nějaký tvarovač, kterým by úrovně pro interní použití udělal
podle potřeby.

PL