Porovnanie meracich pristrojov

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Pondělí Září 18 13:55:52 CEST 2023

podarilo sa mi dat dokopy sortiment Farnell. Je tam nejakych 360
vzoriek. Nie perfektne reprezentativne, ale clovek si urobit predstavu.
Podla grafu vyzera, ze predpokladany exponencialny trend medzi
presnostou/rozlisovacou schopnostou a cenou plati.

U rucnych multimetrov to vychadza na /cena = 0,3693*e^1,4718*pocet
cislic/ uvodna cena je nizsia, ale cena rastie velmi rychlo s
presnostou. Napriklad 8.5 miestny rucny multimeter by stal priblizne 100
tisic € :-)

U stolovych multimetrov to vychadza na /cena = 6,211 e^ 0,8823*pocet
cislic /tu je to zase opacne. Uvodna cena je vyssia a cena rastie
pomalsie s rozlisovacou schopnostou. Trojmiestny stolovy multimeter by
sa mal dat postavit za priblizne 100 €, co nie je uplne nerealne.

Rovnako je vidiet pocet dodavatelov. Pre najnizsie parametre je ich ako
dreva, pre 8.5 miestne metrologicke aplikacie existuju presne dva
pristroje.

K tejto analyze ma inspirovala poznamka Jaromira S. ked sme boli na
exkurzii v hlavnej strojarskej dielni v CERNe. Stali sme pred strojom
velkosti budovy, ktory stoji asi 30 milionov eur, cela hala je
klimatizovana na 23 stupnov Celzia a stroj dokaze obrabat na jednotky
mikrometrov objekty velkosti priblizne 3x3x3 metre.

U elektrickych velicin typu napatie, alebo prud jeden ppm stoji radovo
100 000 €. Naproti tomu 1 ppm vo frekvencii stoji asi euro.

Dakujem za inspiraciu a verim, ze sa mladez nieco nove nauci.

d.