Re: [OT] Solární konektory MC-4 a nářadí k nim

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Září 7 13:52:29 CEST 2023

Díky za odpověď.

Že letovaný spoj není vhodný do míst s vibracemi je jasné. Ale solární
instalace je naprosto jiné zvíře. Je to instalace stabilní, navíc je ten
krimpovaný pin zasunutý do dlouhého plastového pouzdra konektoru, takže
by to asi nevadilo dokonce ani v případě vibrací.

Že má krimpovaný spoj (nebo může mít) menší přechodový odpor než pájený
je pravda. Ale my se tady bavíme o krimpovaném+pájeném spoji.
A ten argument, že cín má vyšší odpor než měď, je jistě pravdivý. Ale u
pájeného spoje klidně můžu dosáhnou mnohem vyšší styčné plochy, což
vyšší měrný odpor cínu vykompenzuje. Ale opět - bavíme se o krimpování s
dodatečným pájením.

Whiskers jsou problémem hlavně bezolovnaté pájky, což rozhodně používat
nebudu.
Protože už nějaký ten pátek pájím, tak si určitě pohlídám, aby pájený
spoj nepřelezl původní rozměry.

Arduino projekt nedělám. Ale je to dobrý nápad, nějaké tam strčit.
Nakonec co by to byla za technika, kdyby v tom nebylo Arduino.

***

Teď úplně nesouvisející věc. Tip, který jsem si odnesl z dnešního
webináře firmy Tigo. Zmínil to tam nějaký velký solárník s MW elektrárnou.
Hlavní je vyvést kabely z panelu nebo optimizéru vždy směrem dolů.
Že i když jsou to všechno teoreticky hermeticky zalité průchody, tak u
kabelů vyvedených nahoru se mu tam vždy dříve nebo později dostala voda.

PL