[OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Září 1 21:01:06 CEST 2023

Když je tu to vlákno o baterkách do koloběžky, tak trochu navážu.

Asi si hodně lidí všimlo informace, který proběhla snad všemi českými
zpravodajskými servery, o požáru baterky ve FVE ve Lhotce na
Frýdeckomístecku.
Bylo tam i pěkné video jak to hasiči nějak vybagrovali ven a venku
rozložili na prvočinitele a hodili do vody.
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/lhotka-pozar-rodinny-dum-fotovoltaika-baterie-vybuch-hasici.A230830_103410_ostrava-zpravy_palj

Protože si chci umístit baterky do obytných prostor, tak mě to
samozřejmě zaujalo a trochu jsem zkoumal.
Podle toho videa to vypadá, že měl udělanou baterku z packů, které se
montují do aut. Někdo to poznal, že snad je to do VW.
Prý snad existují firmy, které kupují mimotoleranční kusy a z nich
montují a prodávají komerční domácí baterky k FVE.
Což byla zřejmě i tahle.

Prý ale tyhle packy do aut jsou dělané na ležatou polohu, a v té domácí
baterce to měl nastojato.
Myslíte, že to skutečně může mít zásadní vliv?
A pokud ano - tak by to snad měla vědět i ta firma, který to vyrábí,
bych čekal.

Díval jsem se na různé typy (podle chemie), které se montují do aut a jinam.
Celkem mě překvapilo, že se třeba do Tesly montují i baterky LiPePO4,
tedy obvyklé značení LFP. Myslel jsem, že se díky nižší výkonové hustotě
používají jen stacionárně.
Dávají se do těch aut, které nejsou Long Range.
Do těch s dlouhým dojezdem dávají baterky s niklem. Tedy asi to, co si
představuju jako klasické LiIon.

Nově teď plánují nové baterky, značené M3P, které by měly mít lepší
vlastnosti než předchozí 2 typy. Ale ještě nejsou na trhu.
U LFP je nízká výkonová hustota, ale mají největší životnost. Uvádí 3000
cyklů v autě. A jsou dost bezpečné.
U těch M3P uvádí 2000 cyklů, ale mají vyšší výkonovou hustotu. A protože
obsahují mangan, tak mají i vyšší napětí, prakticky standardních 3.7V (a
tím i tu vyšší výkonovou hustotu).
Měly by snad být taky hodně bezpečné.
Nejvýkonnější jsou ty s niklem, u kterých ale uvádí jen 1200 cyklů. A to
jsou ty, co pak tak působivě hoří.

Zaujala mě informace, kterou tady napsali páni Lukeš a Kuba o nízké
životnosti v případě mechanického namáhání.
Což mě mrzí zvlášť u těch LFP, protože z těch výše zmíněných důvodů mi
to dneska připadá (pro mě) jako optimální technologie.
Raději se smířím s nižším dojezdem, ale s vyšší životností a výrazně
vyšší bezpečností, když to má člověk doma.

Kvízové otázky:
- Zaznamenali jste tu informaci o požáru a co na ji říkáte?
- Pokud máte doma větší baterky (asi u FVE) - máte vše LFP nebo i nějaké
jiné lithiové technologie?
- Pokud máte hořlavé typy baterek třeba na elektrokole nebo
elektrokoloběžce - máte nějak ošéfované zabezpečení aspoň při nabíjení?
- A jak se díváte na to, že se mluví o trendu, že vyřazené baterky z aut
na konci životnosti půjdou do domácích úložišť? Mluví se o tom jako o
hotové věci. Doma budou samozřejmě mnohem méně proudově namáhané, ale v
případě těch "hořlavých" technologii si nejsem jistý, jestli bych to
chtěl mít doma.

Díky.
PL