Re: kvíz na pátek

Pátek Říjen 20 20:07:51 CEST 2023

Přesně tak. Dělám polarizované drenáže, což je zařízení, které se
připojuje mezi potrubí v zemi a koleje v místě, kde se s nima křižuje.
Udržuje to potrubí záporné proti zemi v místě působení bludných proudů.
Tedy vlivem svodového proudu kolejí se posune potenciál půdy v okolí
kolejí i o více než o 1V. Polarizovaná drenáž funguje v principu jako
dioda s regulačním odporem v sérii. Ve skutečnosti to reguluje impulzně
na 300 Hz, což je kmitočet, který se tam běžně vyskytuje a
zabezpečovačka je proti němu odolná. V sérii je tlumivka 16,5 mH/100A
právě pro zamezení vlivu na zabezpečovačku.
Tady je o tom něco https://www.vaelektronik.cz/epd160rd.html
Na kolejích je napěťový úbytek, závislý na jejich odporu a trakčním
proudu. Mělo by tam být max. 80V, což cca vychází z požadavku na 5%
ztráty. Ze 3 KV 150V, z toho polovina na troleji a polovina na koleji.
Jenže se to dost překračuje. Zatím nejvíc jsme naměřili 205V. Tak tam
jsou tranzistory na 250V a při 220V to omezuje tak, že se obvod nejdřív
(i v závěrném směru) krátkodobě (max. 0,15 vteřiny) zatíží proudem až
160A a když to nepomůže a napětí dál stoupá, při 240V to sepne do zkratu
a čeká se na pokles proudu, nebo na vypálení pojistky. Napětí, případně
proud je tam jen chvílema, kdy nějaká lokomotiva pořádně zabere.

No a teď se naskytla dvě místa, kde ani těch 210V nestačí a pojistka tam
vypadne každý měsíc. Tak jsem tam dal do série tenhle panel se
žárovkama, pojistka drží a rádi bychom naměřili nějaká data. Je tam
telemetrie, jenže napájená z baterky dobíjené z bludných proudů a tam je
zrovna skoro pořád napětí v závěrném směru (kolej okolo +100 až těch
200V proti potrubí) a jen málo kdy se to obrátí, aby tam tekl proud a
drenáž regulovala (právě z toho ztrátového výkonu při regulaci se dobíjí
baterka). Takže na střechu budky přijde solární panel. Pak ty moduly, na
kterých je to napětí, udělám s tranzistorama SiC na 650V. Když tam kdysi
dávali opravdu jen diodu, případně s odporem v sérii, byla na 500V a
vydržela všude.
Charakteristika těch žárovek je tady
https://www.vaelektronik.cz/fotky/zarovky.png

Jo a pak Wabi Daněk zpíval, že nohama stírá rosu na kolejích. Na
elektrifikovaných tratích bych tohle fakt nedoporučoval.

Anděl