Re: návrh tišťáků

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Čtvrtek Říjen 19 21:29:33 CEST 2023

Dnes som mal moznost spominane kontroverzne tvrdenia "roh je antena",
"su tam odrazy tak to vyzaruje" prekonzultovat s profesorom na fakulte,
ktory do hlbky rozumie teorii elektromagnetickeho pola a antenam.
Strucny zaver je podobny ako uz bolo spomenute, uplne presna citacia je
"je to totalna <>vina" :-)

Ale fakty...

Okolo kazdeho objektu, ktory ma iny potencial ako okolie, alebo nim
tecie prud vznika elektromagneticke pole. Podla dominantnej zlozky
(elektrickej, ak je zdroj charakteru napatie, alebo magnetickej, ak je
zdroj charakteru prudovodic), jeho intenzita v blizkosti zdroja klesa s
druhou a tretou mocninou vzdialenosti, a vykonova hustota s piatou
mocninou vzdialenosti.

Uvazujme objekty typu plosny spoj s beznymi rozmermi a frekvencie v
oblasti nizkych frekvencii. Vsetko je elektricky male. Cesticka na
plosnom spoji s pravym uhlom ma 3 centimetre a signal je pomala I2C
zbernica, alebo kratkovlnne radio.

Uvazujeme, ze sa pohybujeme v oblasti, kde je medium (vzduch) linearny.
Takze vsetko sa skaluje linearne s intenzitou zdroja. Ak mam na
vodici/vedeni postupnu vlnu s maximalnym napatim U, tak to vygeneruje
pole zodpovedajuce U. Ak bude koniec otvoreny a dojde k uplnemu odrazu,
na konci bude napatie 2xU a pole bude mat intenzitu zodpovedajucu 2xU. V
pripade odrazu (na rohu, na diskontinuite atd.) viac ako dvojnasobok
nedostaneme.

Je to ale stale pole v okoli objektu. Sme v takzvanej velmi blizkej
zone, rozmery prenosoveho vedenia na plosnom spoji, alebo draty, su
velmi male v porovani s dlzkou vlny. Pole okolo vodica bude takmer
konstantne, ak sa bude menit v case tak to bude stale brblat lokalne
okolo toho vodica, a neumozni vznik a odtrhnutie elektromagnetickej
vlny, ktora sa bude sirit (= bude to vyzarovat). Pole zakape skor ako
moze vzniknut vlna.

Ucinnost tohoto procesu sa ale radikalne meni s pomerom velkosti objektu
a dlzkou vlny. Ak zacnu mat porovnatelne rozmery, t.j. na vodici bude
nezanedbatelna cast polvlny, idealne cela polvlna (t.j. dva uzly a
kmitna, a pod.), tak sa bude pole okolo velmi ucinne formovat a vznikne
elektromagneticka vlna, ktora sa zacne sirit. Vtedy to bude skutocne
"vyzarovat". Ucinnost tohoto procesu je znova linearna, t.j. ak sa
prud/napatie zosilni rezonanciou, vyziarena amplituda bude vyssia, ako
ked bude len odpojeny koniec.

Pre objekty typu plosny spoj sa bavime o vyssich GHz frekvenciach.

Takze vyrok typu "je antena" plati pre lubovolnu strukturu, ktorej
fyzicka velkost je porovnatelna s dlzkou vlny, bez ohladu na to kolko
rohov tam je, kolko diskontinuit ma, aky ma tvar, signal sa siri.
Umoznuje vytvorenie plnej elektromagnetickej vlny, ktora sa bude sirit
prostredim.

Vsetky ostatne objekty su len "ziarice". V ich okoli je
elektromagneticke pole, ktoreho intenzita velmi rychlo klesa so
vzdialenostou, ale toto nedokaze vytvorit a nasledne sirit
elektromagneticku vlnu.

b.

p.s. existuje este jeden specialny pripad, podla zainteresovanych
svedkov je v pivnici pod kazdym blokom nainstalovany tzv. "ziaric
kokotizmu". Tu sa zatial nepodarilo presne dokazat ci ide o 1/r^2, 1/r^3
pravidlo a za akych podmienok sa vlna moze sirit von z budovy :-)