OT: countryradio na 639 KHz

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Čtvrtek Říjen 5 11:42:14 CEST 2023

čtvrtek 5. října 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):

> 1. Právě kvůli té pevnosti v tahu bych rád použil ten ocelovej pozink.

 https://ok1mhk.blogspot.com/2011/09/ocelovy-drat-na-anteny.html?m=1

Kdysi  jsem s tím dělal pokusy, záleží na impedance antény..

> Anténa má 100 m, tedy vertikální zářič 0,2 λ na vodivé rovině, to bude tak
> 30 Ω.
> Takže R je 1kΩ a Z je 30 Ω, to bude extra mizerná anténa, nebo ne?

Ten výpočet je nějaký divný... V žádném V případě to nebude reálných 30
ohmů ale bude to silně zatíženo buď induktivní nebo kapacitní reaktancí.
Reálně bude impedance  mnohem vyšší. Lze to zhruba namodelovat v programu
Mmana. Z vlastní zkušenosti vím, že  dlouhodrátové "čtvrt lambda" antény
mají díky vlivu země impedance mnohokrát vyšší než teoretickou. V praxi je
lepší drátovky vždycky dělat půl lambda protože vliv země je pak
zanedbatelný, protože půlvlnné rezonanční antény mají hodně vysoké
impedance. Nakonec u té krystalky se používala sluchátka 4000 ohmů, není
důvod natahovat nízkoimpedanční anténu.

> Takže použitelné řešení bude ten smalťák společně s nití nebo vlascem.

Úplně zbytečné, naprosto vyhovující bude i ten pozink, nebo nějaké vinutí z
transformátorů, jak doporučoval Jirka Mww... Ideálně tak 0,4 měď to má už i
relativně slušnou pevnost v tahu..

Když jsem byl na dovolených někde v hotelech tak jsem vždycky z okna
natáhnul 40 m 0,3-0,5 mm drátu. Mělo to výhodu že to nebylo vidět a kdyby
to náhodou spadlo, tak se na tom nikdo neuškrtí.