PHILIPS LED reflektor - flikr

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Sobota Listopad 18 12:08:59 CET 2023

Ahoj,

já už si moc nepamatuji konsekvence tvého experimentu, ale mohu ti
popsat jedno pozorování, které mne trochu překvapilo (ačkoli nemělo a
rychle jsem si ho vysvětlil).

Hrál jsem si s COB LED páskem (12V verze). Pásek nastříhanej do
sedmisedmentovek, spínanej tranzistorovým polem ULN2001 nebo nějaký
ekvivalent. Podstata hraní spočívala v tom, že jsem chtěl ladit jas
pomocí změny napětí na zdroji. Celkem mne překvapilo, že když jsem
snižoval napětí, tak jas klesal, ale velmi brzo pásek prostě zhasnul.
Tak jsem na to koukal a pak mi to došlo - pokud kleslo napětí na té řadě
LEDek pod hranici jejich úbytku, tak prostě nesvítí. LEDka je proudový
spotřebič s konstantním úbytkem napětí.

Takže si dovedu představit, že udělám různě dlouhé řady LEDek a ke každé
dám nějaký omezovač proudu (třeba Constant-current diodu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Constant-current_diode ) a tím pádem se mi
budou řady probouzet podle napětí.

Není tady použito podobné kouzlo?

Já bych prostě použil nějaký zdroj, kde mohu postupně zvětšovat DC
napětí a odměřil si napětí, kdy se rozsvítí co požaduji.