Meranie teploty 2

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Středa Listopad 15 21:50:44 CET 2023

Přesně to mě napadlo...
Je třeba etalon, se kterým mám možnost porovnávat a kterému mohu věřit. Pro
tyhle účely je naprosto ideální meteosonda. Je v podstatě zadarmo. Má to
velmi přesné měření teploty - platinový termistor , čidlo vlhkosti
(kapacitní snímač vlhkosti, teplotní kompenzační odpor a topný odpor)  a
čidlo tlaku (Barocap(tm)Vaisala s referenčním kondenzátorem a termistorem )
. Jestli máte zájem tak nabízím pro studijní účely a jako etalon zaslání
kousku RS41-SGP.
( chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/
https://www.vaisala.com/sites/default/files/documents/WEA-MET-RS41SGP-Datasheet-B211444EN.pdf
).
Je to pěkný kus HW...
https://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-1207-arm-dev-boards-falling-from-the-sky!/
https://github.com/bazjo/radiosonde_hardware/tree/master/Vaisala_RS41

Buď se dají informace vytáhnout po sériové lince a nebo sonda všechno
vysílá a jde přijímat  například pomocí RTL-SDR přijímače v počítači. Navíc
je tam  ještě GPS přijímač, takže ještě poloha  jako bonus. Napájení 2x AA
( tak 10-15 hod.) nebo 5V.
Pak se dá laborovat když bude to vaše čidlo MCP9700 těsně  vedle čidla
sondy ( přikryté kvůli proudění vzduchu ) a porovnávat.

   Já mám v pracovne celkem 4 teploměry, a v podstatě všechny ukazují
stejně, viz. příloha. Vlevo je referenční  měření z  meteorologické sondy (
sonda  visí nahoře těsně nad loggery ), čtení pomocí T-beam a ukazuje
21,15 C*°* , dále XIAOMI komerční BT teploměr+vlhkoměr ( před časem se tu
řešil )  21,1C*°*  , dále je tam logger teploty a vlhkosti  Commet s
displejem - také 21,1C*°*  a úplně vpravo stejný logger bez displeje. Ten
jsem načetl a ukazuje v době fotografie 21,2 C*°*.  Asi metr směrem dolů
od těchto teploměrů je snímač teploty v místnosti ( pro řízení el.
termohlavice)  Dallas 18B20 a ten ukazuje 20,4 C*°*.
Stačí ale otevřít dveře a rozhodí se to tak, že je rozdíl mezi nejmenší a
největší naměřenou teplotou i jeden stupeň.

Vybral jsem si takhle 18B20 čidla od Číňana z 20 ks ( nejspíš fejky ) je
jich použitelných cca 5, ostatní  lžou o víc než 0,5C*°* a některé ( asi 3
ks )  i o 2C*°*.
  Ale na teplotě okolo 20 C*°*. . Když je meření okolo nuly, tak oba
loggery Comet + referenční sonda měří přesně stejné teploty, ale ten Xiaomi
ukazuje o 0,4C víc a ty vybrané Dallasy i o 0,7 více.
 18B20 mám ještě 3 ks  vytěžené z profi zařízení - tam je přesnost
excelentí  od 0 do 30 stupňů jsou jedno jako druhé a teplotně +/- 0,2 C*° *od
0 do 30C*°*  - to budou nejspíš originály.
Někde na webu je popis, jak lze zjistit jestli jde o fejková čidla 18B20,
ale teď to nemůžu najít.

JaKub
.

středa 15. listopadu 2023 Petr Labaj <labaj na volny.cz> napsal(a):

> Uznávám, že je příliš jednoduchá cesta, takže asi není moc zajímavá.
> Ale to nemůžete ověřit správnost porovnáním s jiným teploměrem?

Neobsahuje
žádné viry.www.avast.com
<#m_-1449710694042276167_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>