Re: balkónové soláry v Německu

Lubor Otta butan na centrum.cz
Pondělí Listopad 13 11:28:02 CET 2023

Z mého experimentování s elektroměry:
Pokud vracíte energii, symbol Lx na elektroměru začne blikat, takže technik to pozná, a do rozvodné skříně (v Praze mají všechny pouliční skříně vyměněné zámky za nějaké patentní) může schovat nějaké dodatečné klešťové měřidlo.
V elektroměru jsou nějaké tajné registry které i tu vracenou energii měří, nejsou určeny k účtování (asi nemají metrologický atest) a hlavně při výměně často dostanete dříve používaný elektroměr, a výchozí hodnota tohoto registru není v žádném dokumentu o montáži uvedena. Ale je možné že jí nulují?
Mám nějaký podružný elektroměr polské výroby a ten skutečně účtuje i vracenou energii, ale ty oficiální to myslím nedělají.
Některé výtahy  rekuperují, a rozvoďáci to nijak neřeší. V praxi jsem testoval několik 3f elektroměrů a našel jsem případy kdy vracenou energii na jedné fázi ignoroval, správně by měl ignorovat až teprve záporný součet ze všech fází.
Lubor

> Od: "Vláďa Anděl" <vaelektronik na vaelektronik.cz>
> Komu: "konfera" <hw-list na list.hw.cz>
> Datum: 13.11.2023 11:09
> Předmět: balkónové soláry v Německu

Volal mi příbuzný, který žije v Německu. Že ho vylekal účet za elektřinu, platí tam 44 centů za KWh. Paní v recepci dodavatele energie mu doporučila, ať si v lídlu koupí panely na balkón, připojí do zásuvky a že do 800W se to nemusí hlásit.
Takže otázka - jestli někdo ví, jak tohle v Německu funguje? Dokud jsem neměl vyměněný elektroměr, varovali mě, že jednak klasický 2Q elektroměr bere dodávku energie jako spotřebu a pak že to (podle čeho?) poznají a když soláry zapnu, budou mě pokutovat. Pán co mi elektroměr měnil, mi pak říkal, že to je blbost a že dodávku energie na 2Q elektroměru nemají podle čeho poznat.
Takže záleží, jak je elektroměr naprogramovaný, ale pokud tohle v Německu funguje, předpokládal bych, že při výrobě větší než je spotřeba, bude elektroměr stát. Mají snad v Německu jiné elektroměry než u nás?
Předpokládám, že tyhle jejich balkónové sestavy nemají baterku. Pak je otázka, když je rodina přes den mimo byt a největší spotřebu mají když už nesvítí, jestli to pro ně má význam. Spíš si myslím, že pro dodavatele je to energie navíc, kterou má zadarmo a může jí pak někomu prodat. Že by tam všichni měli už preventivně 4Q elektroměry, se mi nechce věřit. A že by se elektroměr při dodávce energie točil nazpátek, což on se domníval, se mi nechce věřit už vůbec.
Má o tomhle někdo podrobnější informace?
Anděl