OT Internet

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pondělí Listopad 6 14:26:44 CET 2023

Některé koncové DSLAmy jsou napájeny ze sítě 230V. Pokud jsou tam SLA
zákazníci, firmy nebo POTS linky, většinou bývá u dslamů i zálohovací
baterie, nebo je napájený dálkově po několika metalických párech z
nadřazeného uzlu (CO), který baterie má. Logika toho proč se u těch
koncových DSLAMů někdy  nedávají baterie je prostá a jednoduchá.
Předpokládá se, že při výpadku sítě nebude napájené ani blízké okolí. Tedy
uživatelé připojené k tomuto bodu nebudou mít napájení ani pro modem atd.
Podobně je to i s WiFi operátory, ukažte mi, kdo se stará na těch půdách a
kostelech na vsích o nějaké baterky. V zimě mráz, v létě sauna. Dnes nemají
baterie ani některé mobilní site, nebo při výpadku odpojují z bateriové
zálohy vše co není třeba a nechají běžet např. jen 2G nebo jen přenosový
systém a GSM rádia vypnou úplně. Aby byla zajištěná základní emergency
komunikace na nějaké vzdálenější a důležitější site. V síti mají pak prvky
různé kategorie dle toho, jak jsou důležité aby běžely po výpadku
proudu.... A, B, C, D... D lokality jsou bez záloh, protože tam o nic
nejde. Celkem to má logiku, kdyby měla být baterka u každého nevýznamného
bodu, dost to prodraží provoz. Nejde jen o cenu těch baterek, ale o jejich
údržbu, někdo je tam musí dovézt nebo je testovat měnit, musí k nim být
příslušný napaječ, klimatizace, požární papíry a podobně.
Pokud samozřejmě někdo chce pracovat i při výpadku proudu (má svůj, ups
atd.) je třeba si zajistit takovou linku která bude na napájení nezávislá.
Neboli rada zní přejděte někam jinam, kde to umí lépe. Nebo si u
stávajícího poskytovatele objednejte nějakou garantovanou linku s SLA, oni
jí určitě dokážou nabídnout. Ale počítejte s tím že ta cena bude trošičku
někde jinde. Ty baterie musí někdo zaplatit.... nebo je tu ještě jedna
možnost... zatlačit na dodavatele energetického! Ať tam kouká něco udělat s
těmi výpadky. Já mám na chalupě router který má uptime 830 dnů. Kamarád
bydlí o 10km vedle a prý nejspíš kvůli velké rozšířenosti FV v poslední
době tam má výpadky sítě v létě co 14 dnů..