Re: OT: telefon-sítě

Jindrich Fucik FULDA na seznam.cz
Středa Listopad 1 10:10:03 CET 2023

Ahoj,

Ve všeobecnosti - 2G je stále chápáno jako fallback pro všechny ty moderní internety. Navíc, vzhledem ke kmitočtu se dobře pokrývá.
Velké množství telefonů začíná svojí cestu na 2G, ze signalizace se dozví, že v daném místě je k dispozici nějaká z preferovaných sítí, tak se jí pokusí použít.
V mnoha případech telefon zůstane signalizací na 2G a "datovým" provozem se přihlásí k preferované síti. Ale on tu preferovanou síť zatím nepotřebuje použít, takže třeba neví, že má nevhodné rádio a vlastně nemá co použít.
V minulosti to bylo celkem populární pro ne-evropské telefony, které používaly 1900MHz místo našeho 1800MHz. Telefon se dozvěděl, že hovor se povede na 3 kanálu, což telefon podporuje, takže to odsouhlasí, ale neví, že 3 kanál pro 1800MHz je jiná frekvence, než 3 kanál pro 1900MHz.

Ale přesné detaily, co umožní telefonu si myslet, že hovorová data bude přenášet po LTE, které tam není k dispozici a ústředna mu to věří, ačkoli ví, že to neprojde, to už nevím.

---------- Původní e-mail ----------
Od: Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>
Komu: konfera <hw-list na list.hw.cz>
Datum: 1. 11. 2023 8:07:35
Předmět: OT: telefon-sítě

    Dobrý den,

    po tom, co přítelkyni spadnul
        telefon do vody a podle servisního technika je deska úplně
        mrtvá, jsem vytáhnul starou Nokii 5, kterou jsem odložil že
        chraplal repráček. Z telefonu šlo volat, ale nedalo se na něj
        dovolat - byl neustále obsazený. SMS se na něj poslat dala.
        Zkoušel jsem popřepínat režim letadlo a nerušit, jestli tam
        nějaká proměnná nezůstala viset. Nic nepomohlo. Nepomohl ani
        reset, dokonce ani reset do továrního nastavení.

    Až pak jsem zkusil přepnout
        preferovaný typ sítě. Jsou tam možnosti LTE, 2G a 3G a byl tam
        puntík LTE. Přepnul jsem na 2G a telefon začal hovory přijímat.
        Jak je to možné? Když je nějaká síť preferovaná, tak to už
        ostatní možnosti nezkouší? Ty sítě tady jsou nějak souběžně, že
        kde je LTE, je tam i 2G? A to i když dnes máme 5G?

    Anděl