Re: Anténa ke krystalce

Jindrich Fucik FULDA na seznam.cz
Úterý Květen 16 09:18:39 CEST 2023

Já nejsem moc typ na antény, ale z mé praxe mohu pohovořit o tom, že jsme měli 35m koaxiálního ethernetu ne výšce pátého (posledního) patra mezi budovami: https://mapy.cz/s/galasepola
Koaxiál byl podvázaný pod vázacím pozink drátem z nějakého plotu.
V oblasti se daří havranům a ti jsou strašně slepí, takže nám do kabelu často naráželi - bylo to hlučné, ale moc to nevadilo.
Každá bouřka znamenala vyměnit síťové karty. Bouřka blízko znamenala vyměnit i mainboard. Ale jinak to fungovalo hezky :)
Po pravdě se divím, že jsme neudělali nějakou významnou škodu.

---------- Původní e-mail ----------
Od: Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>
Komu: hw-list na list.hw.cz
Datum: 16. 5. 2023 1:30:19
Předmět: Re: Anténa ke krystalce
Ten měděný drát nevím, jestli by se v téhle délce unesl. Mám dojem, že

telefonní dráty na sloupech byly bronzové. Tady jsem nějaký drát našel,

ale  ty ceny jsou šílené.

https://www.trytech.cz/metalizacni-draty/metalizacni-drat-bronz-10e/

Vzhledem k tomu, že impedance drátové antény je ve stovkách ohmů, klidně

bych tam dal ten pozink.

Tady jsem našel schema umělé antény pro AM, jen tam nepíšou, jaká je ta

indukčnost.

http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=68735&postdays=0&postorder=asc&start=45

Ohledně kotvení a síly nevím, pro drátové antény byly keramické

izolátory. Na stromě bych to asi neřešil vůbec, u baráku jediné co mě

napadá, silon do strunové sekačky. A klidně metr nebo dva, kdyby do toho

prásklo, ať nechytí barák.

Ohledně blesků bleskojistku. Bleskojistka, která to zvládne, by musela

mít odolnost aspoň 50 KA. Válí se mi tady bleskojistka Cerberus

SGO70/100, zapaluje při 70V a snese 100 KA. Povedlo se mi jí "prorazit"

že jsem přes ní vybíjel kondenzátor. Když jsem s ní poklepal, zkrat zase

zmizel. Prý je vzdálenost mezi elektrodama velmi malá a jak se v místě

zapálení výboje kousek kovu rozprskne, dokáže to zkratovat. Na to, aby

se výboj rozšířil na celou plochu elektrod (a sneslo to těch 100 KA) to

chce omezit di/dt podobně jako u tyristorů. To jsem tehdy nevěděl :-(

Hakel má taky nějaké 100 KA bleskojistky

https://www.hakel.com/zbozi-vyrovnani-potencialu-22955?tabs=dms-Numeric-111

ale pro tohle mi to přijde zbytečné. Klidně bych tam dal nějakou malou

na 20 KA

https://www.tme.eu/cz/katalog/tht-bleskojistky_112936/?s_field=niski_prog&s_order=asc&limit=20&currency=CZK&mapped_params=296:1501854;&page=1

a když do toho náhodou práskne přímo a bleskojistka se speče, tak se

vymění. Když se při tom odpaří :-) zionizovaná dráha tam zůstane a ten

blesk svede taky. Druhý už ne :-( Uzemění bych doporučoval taky kus od

baráku.

Anděl