[Linux] - prosba o pomoc - problem se siti

Marek Sembol hwm.land na gmail.com
Pátek Květen 12 11:02:21 CEST 2023

Zdravim a dekuji vsem, kteri prispeli (a bylo vas vic nez jsem cekal -
opravdu dekuji)
Shrnu tady sve poznatky, treba to v budoucnu nekomu pomuze.

Podivejte se jestli vam tam bezi demon co se stara o dhcp -> to jsem
bohuzel nevygooglil jak udelat. Rikam - linux jenom dira na zaklady.

Taky bych zkusil zastavit ten docker -> se zastavenymi kontejnery to
prezilo noc, ale stejne to nejspis nebylo reseni. DHCP se chovalo divne
(viz nize). Ted to par hodin bezi s jedoucimi kontejnery. Presto dik za
radu - muze se hodit priste.

Dá se tomu interface přidělit v té chvíli adresa ručně -> vzhledem k tomu,
ze po zastaveni dockeru se to uz nestalo, nemohl jsem vyzkouset. Ale
napad do budoucna.

ip  addr -> fragment si sem dovolim zkopirovat, jeklikoz je soucasti
zahadneho chovani :) Je to v situaci, kdy vse jede. K nefunkcni siti uz
nedoslo...
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group
default qlen 1000
    link/ether e4:5f:01:e1:9f:90 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.10.50/24 brd 192.168.10.255 scope global dynamic
noprefixroute eth0
       valid_lft 1340sec preferred_lft 1115sec
    inet6 fe80::f44c:f9d2:13f2:7046/64 scope link
       valid_lft forever preferred_lft forever

Zahadne chovani:
- v DHCP serveru jsem videl, ze se adresa toho haprujiciho stroje obnovuje
hodne divne/nahodne/prilis brzy. Mam nastaveny lease na 30 minut, dle toho
co vim by k pokusu o obnoveni melo dojit v polovine casu (jine stroje se
tak chovaj, ted-uz funkcni stroj taky). Ovsem problemovy stroj hazel na
serveru lease-time na plnych 30 minut treba i co par sekund. Vypadalo to
jako by RPi zkousel obnovit a nedostaval (z libovolneho duvodu) odpoved.
Coz vsak bylo zarazejici byly casy  valid_lft a  preferred_lft -> byly
mnohem vetsi nez ocekavanych 900 sekund, ktere bych ocekaval (polovina
casu). Ale je mozne, ze vyznamu tech cisel nerozumim.

pokud fyzický interface má IPv6 adresu, tak zkuste z jiného stroje na tom
samém segmentu tuhle adresu pingnout -> hmm, taky mne to mohlo napadnout.
Na druhou stranu nepinga mi to ani ted, ani rovnou na tom stroji (ping na
::1 projde) Stejne tak se mi nedari ten ping na jinych strojich. Spatny
zapis?
pi na appsrv:~ $ ping -6 fe80::f44c:f9d2:13f2:7046
PING fe80::f44c:f9d2:13f2:7046(fe80::f44c:f9d2:13f2:7046) 56 data bytes
^C
--- fe80::f44c:f9d2:13f2:7046 ping statistics ---
4 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 3052ms

Mate pro wifi a eth jiny subnet ? nebo to cpete do stejneho? -> cpal jsem
to do stejneho. Jsem netusil, ze by to mohl byt problem, zvlaste pro DHCP
(MACky maji samo ruzne) Ta Wifi mela vetsi metriku v route. Kazdopadne kdyz
je to na dratu, tak ta Wifi nedava stejne smysl a jinak nez na dratu to
nebude -> wifi jsem zakazal -> a od te doby to jede (adresa se krasne
obnovuje po 15 minutach, vse se jevi OK.

Zkus ještě udělat update firmware sudo rpi-update -> vzhledem k tomu, ze to
nainstaluje pre-release firmware (a zda se, ze je problem vyresen i bez
toho), tak to zatim delat nebudu. ale jinak samo taky vec na vyzkouseni.

Jeste jednou diky vsem,
Marek