Pájení hliníku

Jiří Majzlík Nemeček jirry na centrum.cz
Sobota Březen 4 19:53:42 CET 2023

Dobrý večer,

nedávno se tu probíralo spojování hliníku a chtěl bych se podělit o
svoji aktuální zkušenost.

Žil jsem v domění, že Al se moc rozumně pájet nedá, nicméně pro jeden
projekt by se mi to dost hodilo, tak jsem to zkusil - a výsledek mi
naprosto vyrazil dech.

Pájka:
https://eshop.chemweld.cz/pajka-pro-pajeni-hlinik--med--mosaz--ocel-chem-weld-922/

Zdroj tepla:
https://eshop.chemweld.cz/pajeci-horak-pro-tvrde-pajeni-napln--piezo/

Výsledek:
https://photos.app.goo.gl/9ficmYEqSUtsBehy7
https://photos.app.goo.gl/6VPjkfSGqVRYRs6r7

Je to U-profil 20x20x2. Použitá pájka obsahuje tavidlo, nic dalšího není
potřeba. Chce to silný zdroj tepla, Al dobře vede a musí se to ohřát
fakt hodně. Pájka se roztéká fantasticky a spoj je pevnější, než samotný
Al. Opravdu mě to velice příjemně překvapilo. Člověk si jen musí dát
pozor na to, aby plamen nešel přímo na ten pájecí drát, pak se tavidlo
vypaří předčasně a blbě to zatéká. Takže plamen oddalovat a průběžně
zkoušet, jestli už se bude pájka tavit, nebo ohřívat z druhé strany, než
se přidává pájka. Jinak celkem blbuvzdorné.

Zkoušel jsem s tím pájet různé "hliníky", co jsem po dílně našel a šlo
to zatím na všechno, včetně třeba hromosvodařského AlMgSi.

Třeba se to někomu bude hodit.

Jiří Majzlík Němeček