Re: Potisk PCB - překrytí pájecích plošek

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Březen 3 01:43:58 CET 2023

Výchozí poloha referencí pro silkscreen může být taková, aby se nekryla
s pájecími plochami. Já je tak ve svých knihovnách mám. Ale nehýbat s
nima znamená, že se na ně bude muset brát hodně velkej ohled při
rozmísťování součástek. Ve finále bude deska větší, dražší, případně i
vlastně hůř navržená.
Poznámka: Z Eaglu si matně pamatuju, že tDocu/bDocu byly dokumentační
vrstvy a nenapadlo by mě, že je někdo chce plácat na desku.

Jiná věc je osazovací plánek. Tam stačí mít reference hozené uvnitř
obrázků pouzder a nebudou běžně s ničím kolidovat, takže není důvod s
nimi hýbat. Ale v Kicadu je stejně nejlepší osazovat podle pluginu iBom,
ten je těžko překonatelnej:-)
Teda alternativa pro malosériovku je, že se udělá sada obrázků, jeden má
třeba žlutý čtverečky v kondících 100n, zelený v BC846, oranžový v S1ML,
červený v červených LEDkách. Další obrázek má zase takhle zvýrazněnou
jinou sadu součástek, nejlépe zase na první pohled odlišných. Desky se
napastují, vyskládají na točnu z mikrovlnky a jde se sázet.

Knihovny jsem měl vždycky svoje. V Kicadu jsou poměrně dobré, takže když
něco standardního nemám svoje, zkopíruju z jeho knihovny a upravím.
Typicky změním čáry v potisku na 0,2 mm aby byly líp vidět, přemístím
výchozí pozici reference v potisku někam těsně ke kraji, aby byla nějaká
rozumná provděpodobnost, že tam bude moct zůstat. Zmenším na minimum
hranice okolí, případně udělám podrobnější obrázek do osazovací vrstvy.
Někdy též pohnu s padama, aby zapadly do rastru 0,1 mm, případně aby pod
součástkou bylo víc místa na spoje (to teda jenom ve verzích pro ruční
pájení).

Na desky pro děti na kroužek často dělám i seznam součástek s hodnotama,
ten je na spodní straně. Je to textové pole, do kterého zkopíruju
upravený text z BOMu. V Kicadu jsou na to Py scripty, tak jsem si jeden
upravil, že mi i spočítá cenu, včetně ceny minimálního nákupu, udělá
HTML stránku s klikacíma odkazama a taky vyplivne zkrácený seznam, který
není těžké upravit pro potisk.

PH