Odborne vyrazivo

balu balu na k-net.fr
Středa Červen 28 23:02:13 CEST 2023

v ostatnom cisle Patronskych analov <http://www.efton.sk/AP/>
(karentovana tlacovina vedeckeho charakteru kategorie D) autor J.S.
publikoval clanok "O budovaní prirodzenej pojmovej základne
<http://www.efton.sk/AP/annales2ed2.pdf>", kde zavadza jazykovo ciste a
spravne pojmy pre niektore oblasti elektrotechniky a meracej techniky
(napr. mlunové žriedlo pre overovanie mnohomerov - kalibrator napatia
pre multimetre).

Vcera som mal moznost stravit 7 hodin cakanim na letisku. Prezrel som si
niekolko cisiel casopisu "Kultura slova", ktory uz od roku 1968 vydava
Jazykovedny ustav Ludovita Stura SAV. Je citovany v praci vyssie. Su tam
celkom vyzivne clanky, napriklad druhy rocnik, cislo 1, rubrika "ZPRÁVY
A POSUDKY" strany 23-28 kde rozcupovali nove ucebnice fyziky

https://www.juls.savba.sk/ediela/ks/1968/1/ks1968-1.lq.pdf

co len zdoraznuje dolezitost a nadcasovost Jaromirovho prispevku v
Patronskych analoch.

Ale zacital som sa dalej... ked nadavat, tak spisovne. Rubrika "ZO
STUDNICE RODNEJ REČI" "Šťavnato, ale s mierou (O niektorých
nadávkach v slovenských nárečiach)"

https://www.juls.savba.sk/ediela/ks/2018/4/ks4-2018.pdf

kde su kategorizovane vsetky nadavky, vyberam napr.

1. Duševné (povahové) vlastnosti a prejavy dotknutej osoby

b) Duševne zaostalý, málo pohotový, slabšie premýšľajúci
(nerozvážny, hlúpy, tupý): balevas, balfas, bambula, basétľa,
bebeľak, becuhel, bortag, bulo, bušo, bico, čepák, durňak, hestera,
chmuľo, chňava, chomút, chruňo, chumaj, kiepa, kramľa, kubo, lulok,
magor, medzenka, moták, motyka, ma- chúľ, muľo, mumaj, obuch, oloch,
otruba, truľo...

2. Fyzické vlastnosti dotknutej osoby (obyč. niečo typické pre
vzhľad, postavu, časť tela a pod., napr. neprimeraná výška,
tučnota, chudosť, atypic- ký vzhľad, telesný hendikep a pod.):

d) Veľmi malý, nízky, nevysoký (príp. aj fyzicky slabý, nevládny,
nedu- živý): brunclík, chabo, chrchút, knot, kočprd, kordupeľ,
mokrkajna, ošmr- dok, pidimužík, zdechloš...

Na citanie publikacie je ale potrebna urcita hladina :-)

b.