[OT] Tip na dnesny vecer

Pátek Červen 23 22:37:39 CEST 2023

Tak jsem do toho nakouk, ale je to německy, takže nic pro mě.
Ale protože jsem na dovolené a z dlouhé chvíle si občas taky něco
přečtu, narazil jsem na tenhle popis výroby křemíku.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjamoPLgNr_AhVoRfEDHbDoDhEQFnoECB8QAQ&url=https%3A%2F%2Fcsacg.fzu.cz%2Ffunc%2Fviewpdf.php%3Ffile%3D2004_48Lorenc.pdf&usg=AOvVaw3PGNcgh-vki7Uz_44_nIkM&opi=89978449
V době, kdy jsem studoval slaboproudou elektrotechnologii, monokrystal
křemíku měl průměr cca 5 cm a délku možná 0,5 m. Monokrystaly se zónově
rafinovaly a prosvěcovaly rentgenem, kde se daly počítat dislokace. Už
tenkrát nám říkali, že je prý jednodušší vyrobit monokrystal bez
dislokací, než s několika málo dislokacema. Ale jak, to už nám neřekli.
Teď teprv vidím, že technika je úplně jinde. Nejen že nám od té doby
krystaly ztloustly a prodloužily se, ale oni to táhnou hned bez
dislokací, žádná zónová rafinace není potřeba. Teda elektrotechnologii
jsem sice studoval, ale nikdy jsem jí pak nedělal, takže jsem to dál
nesledoval. Co nám ale ve škole říkali a pak už jsem o tom nikde nečetl
a neslyšel, že při tažení monokrystalu se dá využít (nebo snad využívá?)
elektrická stimulace, aby vždycky zkrystalizovala jedna vrstva atomů. A
to tak, že přechod pevný křemík - tavenina tvoří termočlánek a proudovým
impulzem se na té tuhé straně ochladí tak, že ta jedna vrstva atomů
ztuhne. Možná to byla nějaká metoda, co se pak neujala?

Tady mají vystavený snad pětimetrový krystal.
https://cz.dsnsolar.com/info/cz-czochralski-monocrystalline-silicon-solar-49811800.html

Tady je jak se z toho dělají články do FV panelů. Taky zajímavé čtení,
aspoň pro mě.
https://www.asb-portal.cz/stavebnictvi/technicka-zarizeni-budov/fotovoltaika/fotovoltaicke-clanky-historie-asoucasne-trendy-vyvoje

Takže už chápu, jak se od doby prvních solárních baronů panely mohly
zlevnit tak, že už jejich použití dává smysl.

Anděl