Tranzistory s integrovanymi R

Petr Zahradník clexpert na clexpert.cz
Středa Červen 7 17:37:40 CEST 2023

Tak já takové tranzistory s vestavěnými rezistory občas používám jen tak. Protože jsem si je koupil. Viděl jsem je v nějakém zapojení a zalíbilo se mi to.

Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz
mobil: 602 409 601
http://www.clexpert.cz, http://www.zahradniksebavi.cz
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Wednesday, June 7, 2023 5:15 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Tranzistory s integrovanymi R

Jen na dovysvětlenou: já jsem nechtěl nijak zpochybnit použití bipolárního tranzistoru.
Někdy se opravdu hodí víc než FET.
Ale zpochybňoval jsem výhodu použití takového kombinovaného prvku, jindy než při extrémně husté montáži.

Použít místo toho běžný bipolár a 2 malé odpory pro mě znamená výhody:
- snadná nahraditelnosti  čímkoli jiným teď i v budoucnu, odpory a běžné tranzistory se zřejmě budou dělat i za 50 let a mám jich plné šuplíky
- mnohem širší možnost volby nastavení pracovního bodu, tj. hodnoty a poměry odporů
- stejně tak širší možnosti volby parametrů tranzistoru

Zapojení je navíc podle mě i čitelnější při případných opravách nebo úpravách v budoucnu.
Tehdy často/většinou nemám originální dokumentaci. A víme, jak "přátelské" je značení na malých SMD součástkách.
Je-li tam běžný tranzistor a 2 odpory, tak odpory na desce změřím nebo odhadnu a tranzistor tam dám podle aplikace nějaký vhodný jiný, co mám zrovna v šuplíku.

PL