kolik bude potreba vykonu FV panelu na celorocni "svetlovod" ?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Červenec 27 00:42:08 CEST 2023

Měření slunečního výkonu jsem zkoušel jako vedlejší produkt měření
výkonu CO2 laseu. Dva hliníkové bločky se začerněnou dutinou,
namontovaným tranzistorem a termočklánkem. Do jedné dutiny se svítí,
druhý bloček se tranzistorem zahřívá na stejnou teplotu, výkon záření
dopadající do díry je shodný s výkonem potřebným k ohřevu.

Sluneční verze byla černý "chladič CPU" prodávaný kdysi v GM, zabalený v
alobalu s dírou o průměru asi půlka šířky chladiče. Oba pak v krabici od
bot, nad tím měřícím díra, asi o 10 % menší než díra v alobalu. S dírama
jsem trochu experimentoval.

Po prvním měření jsem tu věc zakryl kombinací Al plech + EPP + černý
papír asi 5 cm daleko, aby tam nesvítilo, ale dál profukovalo jako když
svítí. Pak jsem korigoval díru v alobalu, aby výkon tranzistorů potřebný
k ohřevu na teplotu před tím dosaženou sluncem, byl shodný. Tím bylo
zkalibrováno. Při dalším měření mi vyšlo asi 800 W/m^2.

Pokud je ale zájem měřit co by měl dávat panel, nejlepší je měřit malým
panelem, nejlépe stejného typu. Pokud možno zatěžovat pilovitým průběhem
a nahrávat, takže z toho pak půjde nasimulovat, co by z toho vytáhly
různé algoritmy MPPT.

PH