Re: Hybridní solární měnič - obecný princip

Martin Záruba swz na volny.cz
Úterý Červenec 11 17:31:37 CEST 2023

On sám má spotřebu asi 1,5W (jako málokterý, setkal jsem se i se
střídačem, který měl vlasní spotřebu 30W), ale on prostě nedovede
dodávat myslím méně než 10W. Pokud je tedy spotřeba menší, dodá to
nejméně, co dovede, zjistí, že by nastal přetok a vypne se. U mě to
nehrozí, i fáze s nejmenší spotřebou bere cca 25W.

Takže já to asi špatně popsal. Prostě spotřeba je třeba 20W. On dodá 16W
a 4W jdou z gridu. Pokud je spotřeba 1500W můj dodává cca 1490W a 10W
jde z gridu. Nejspíš je to tím, že obvykle zátěž není "lineární", tím
myslím ohmická s nějakou jalovinou, ale jsou v tom nějaké polovodiče,
takže i když napětí na zátěži by bylo dokonale sinusové, proud ne. A
také napětí na gridu není dokonale sinusové, stačí u souseda oblouková
svářečka (třeba). A on to zřejmě nedokáže v rámci půlperiody dokonale
uregulovat.

Pokud jste ale měl na mysli stand-by spotřebu, tak si to velmi
zkontrolujte, z tohoto hlediska patří GWL k jedním z nejúspornějších a
pak hlavně má nízkonapěťovou baterku, kterou si sám sestavíte za
poloviční cenu.

Já, protože mám taky hračku, jsem zjistil, že pro nejlepší poměr
cena/výkon a relativně jednoduchou konstrukci se mi osvědčilo:

Dva 40V panely v stringu, takže neřeším žádné vyvažování, v nejhorším
omezím výkon toho druhého. Zato mám 9 stringů.

Bez MPPT připojené k 25-ti článkům LiFePo. Maximální výkon to má ráno a
večer a v zimě v poledne. V létě v poledne jsem za bodem maximálního
výkonu panelů, ale to mi nevadí stejně nevím co s proudem.

3 jednofázové GWL (umí hlídat dolní mez, aby baterku nevybily úplně)

No a samozřejmě balancer.

Chci dodělat měření, teď si s tím hraju, už se dostávám na 20
analogových vstupů. Přebytky půjdou do bojleru přes PWM do
nízkonapěťového tělesa, takže nebudou trápit střídače a jde to snadno
přesně uregulovat.

Martin Záruba