Re: Čím spínat (a bezpečně) rozpínat stejnosměrnou indukční zátěž 300V DC 8A

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Leden 31 15:01:32 CET 2023

Rozpínání polovodičem. Nejsnadněji dnes asi IGBT, je to za pár korun.
Běžný i velký stykač pro spínání AC400V má problémy s vypnutím DC300V.
Když se zapojí všechny 3 kontakty běžného 3f stykače do série, tak to
sice většinou funguje. Ale ani tak bych to neprovozoval dlouhodobě.

Ale dotaz trochu bokem: nedošlo tady k nějakému nepochopení situace ze
strany zadavatele, případně při předávání informací?
Běžně se DC motory na 300V nepoužívají. Používají se případně ve
speciálních aplikacích, kde se používají s řízením otáček (třeba vřeteno
soustruhu a podobně).
Ale pak k sobě vždy mají nějakou svou elektroniku. Nikdy se
nepředpokládá jen připojení na usměrných 230V.
Nebo se pak používají jako univerzální motory, které sice mohou běžet na
DC, ale stejně tak mohou běžet na 50Hz AC (viz třeba pračkové a mnohé
další motor). Ale i ty k sobě většinou potřebují regulátor.

A ovládání brzdy 300V je už úplně neobvyklé. Brzdy se většinou spínají
24V, někdy třeba 110V. Ale brzda na DC300V je hodně neobvyklá věc, řekl
bych.

Jestli můžu doporučit, tak jestli na tom kšeftu nemáte nějaký extra
zájem, tak raději od něho ruce pryč. Zvlášť pokud jste v podobné oblasti
zatím nic nedělal.

PL