Re: Čím spínat (a bezpečně) rozpínat stejnosměrnou indukční zátěž 300V DC 8A

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Úterý Leden 31 12:50:45 CET 2023

Vezmu to od konce:
1. Reverz se dělá ve vypnutém stavu, takže na něj lze použít běžné
relé/stykače, schopnost vypnutí DC netřeba.

2. Pokud nevadí, že se bude spínat mínus, tak MOSFET, nebo IGBT je jasná
volba

Zapnutí:
Zapnutí musí být dost rychlé, aby se neupek spínacími ztrátami.
Musí vydržet rozběhový proud, nejjednodušeji když nepřekročí trvalý max.
Id. To by s denšními tranzistory neměl být problém. Chladit pak způsobem
odpovídajícím pracovnímu proudu motoru. Při delším rozběhu ještě tepelná
kapacita chladiče na energii z rozběhového proudu.

Vypnutí:
Vypnutí musí být dost rychlé, aby se neupek spínacími ztrátami. Ale
nebude to tak náročné, jako sepnutí rozběhového proudu motoru.
Antiparalelně ke spotřebiči se dá dioda, kterou bude procházet proud
akumulovaný v indukčnosti. V případě motoru s tím není žádný problém,
pokud se nebude reverzovat před zastavením. Pak by se z toho stala brzda.
V případě elektromagnetu může dioda výrazně prodloužit dobu než se
pustí. Pokud by to vadilo, je nutné do série dát odpor, nebo transil, či
jiný prvek, kde bude vhodný úbytek napětí (o ten se ale zvýší požadavky
na tranzistor). A ten prvek musí vydržet teplo z absorbované elektřiny.

Poznámky:
- Dioda a další věci co jsou kvůli vypínání, se pokud možno umísťují
těsně ke spínacímu prvku, ne třeba k motoru na konci 10 m dlouhého kabelu:-)
- Elektromagnety s plným Fe jádrem často indukují jen malá napětí a
jejich rozpínání není potřeba speciálně řešit.

PH