OT: mladý elektrikář

Sobota Leden 28 13:04:56 CET 2023

Pánové vy co se zabýváte vzděláváním, asi by jste se nad sebou měli
zamyslet, co produkujete a vypouštíte do světa :-)

Do firmy, pro kterou dost dělám, nastoupil mladý elektrikář. Zapojoval
dráty do svorek podle dokumentace. Jeden kabílek byl asi o 2 metry
delší, tak ho dole pod svorkama stočil. když jsem se ho ptal, proč ho
neustřihne, prý že ho přece nebude stříhat, že se má nechávat rezerva.
Aby to bylo snad hezké, nebo správně? místo, kde vycházejí vodiče z
vnějšího obalu, omotával černou páskou. Jenže tak, že to namotal až k
dutinkám a nebylo vidět barvy drátů.

Jediné, co v dokumentaci nebylo, dodatečně jsme se rozhodli, že když už
je tam baterka 24V (je to v poli a není tam přípojka), dáme do té budky
světlo. Ukázal jsem mu do kterých svorek a pro jistotu jsem mu
připomněl, že se u toho ledkového svítidla musí dodržet polarita. Prý že
samosřejmě, že bude dodržovat barvy. Až na to, že to jeho dodržování
barev vedlo k tomu, že vypínač zapojil paralelně k světlu. Takže zhasnul
a zakouřilo se z desky, kde je odpor na snímání proudu do a z baterky.
Všechno ostatní je tam jištěné, jen pro to světlo to omezila až BMS na
baterce, ale na 20A a to už ten odpůrek nedal. Tak jsem hned volal
projektantovi, až tam bude zakreslovat světlo, že i ta pojistka bude
potřeba.

Šéf tohoto hocha sice o sobě říká že je elektrikář, ale ten tam jen
postával a evidentně spoléhal na to, že to jeho lidi udělají dobře. A
další dva elektrikáři jen čekali, až to bude hotové.

Asi je něco hodně špatně jak ve školství, tak i ve firmách, kam tito
noví, nadějní elekrtikáři přijdou.

Anděl