Re: Bastlení, bylo Re: jak na hodiny

pavel PP pa-vep na atlas.cz
Sobota Leden 21 15:53:26 CET 2023

Balancer je postaven jako flyback converter a buď bere ze článku do sestavy, nebo dává ze sestavy do článku.
Já to mám nějak  takhle.

http://prodejce.aspifyhost.cz/SOLAR_ACTBAL_TrNFET-ONE.jpg

> Od: "Martin Záruba" <swz na volny.cz>
> Komu: hw-list na list.hw.cz
> Datum: 21.01.2023 15:17
> Předmět: Re: Bastlení, bylo Re: jak na hodiny

No právě. Já ho měřil, je jednoznačně aktivní, i při velkém proudu hřeje docela málo. A tak by mě zajímalo, jak je udělaný, když tam není jeden transformátor se 4mi vinutími ale 4 malé a přesto jsou jednotlivé sekce galvanicky oddělené.
Martin ZárubaDne 21.1.2023 v 14:34 Miroslav Mraz napsal(a):Je rozdíl mezi pasivním a aktivním balancerem. Aktivní umí přelévat energii mezi jednotlivými články např. https://www.nxp.com/docs/en/application-note/AN4428.pdf <https://www.nxp.com/docs/en/application-note/AN4428.pdf>. Vyrábí to kdekdo, je docela problém se v tom vyznat. Ten co popisujete je zjevně aktivní, jsou tam špulky.

 Mrazík

 On 21. 01. 23 12:19, Martin Záruba wrote:
Když jsem se nadchl pro fotovoltaiku, ale způsobem, abych co nejvíc měl vše pod kontrolou, tedy ne "jedna bedna co dělá vše a nevím jak", koupil jsem samostatné články LiFePo a k nim i doporučovaný balancer. Ukázalo se, že sice fungoje, ale balancovací proud je natolik malý, že opravdu vyrovná jen malou rozváženost, ale v žádném případě není schopen pomoci slabšímu článku, ať už při nabíjení nebo při vybíjení. A tak jsem uvažoval o stavbě vlastního balanceru na principu magnetické vazby mezi články (zjednodušeně: elektricky zapojené do série, magneticky paralelně). Snad i první pokusy nebyly úplně neúspěšné, ale pak se mi dostal do ruky Výkonový balancer HA02 | Výprodej součástek (hezkyden.cz) <http://www.hezkyden.cz/shop/vykonovy-balancer-ha02/> <http://www.hezkyden.cz/shop/vykonovy-balancer-ha02/>. Zjevně opravdu je schopen dodat až 10A balancovacího proudu a funguje velmi dobře. Ale zajímalo by mě, jak je vlastně udělaný. V ARadio 7/2022 má být článek ing. MIchala Černého o tomto balanceru. Nemáte někdo kopii tohoto článku, nebo alespoň schéma? Nechci to stavět, při ceně, za kterou jde koupit to asi opravdu nemá cenu, ale jsem zvídavý.

 Martin Záruba