Kabel USB-C delky 12 metru

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Leden 18 16:52:51 CET 2023

Takmer kazde obmedzenie s dlzkou je umele, je to dane navrhom systemu. V
pripade USB si autori normy dali skutocne velku pracu s tym, aby to vsetko
fungovalo ako celok napriek tomu ze to je skladacka, t.j. aj v pripade
najnepriaznivejsej kombinacie jednotlivych prvkov, kym vsetky prvky
zodpovedaju norme.

No a potom prisla implementacia, ktora takmer bez vynimky na normu zvysoka
kasle. Je zazrak, ze aj tak este stale mnozstvo kombinacii funguje.

Konkretne u LS/FS (napriek dlhorocnej snahe
http://mcu.cz/news.php?extend.1200 sa mi nepodarilo ani tu vykorenit ten
zlozvyk oznacovat rychlost cislou normy v ktorej sa dana rychlost
objavila) obmedzenie dlzky kabla pravdepodobne (FAKT sa mi to nechce znova
studovat, NAOZAJ ma to nezaujima) vychadza z potreby "otocit" smer
komunikacie v ramci niekolkych (jedneho?) bitu, a to aj v pripade ze
signal prechadza vsetkymi 7 hubmi a teda 6x max dlzka kabla. K tomu sa
predpoklada nejaky "bezny" kabel (t.j. "bezne" priemery, skrut,
char.impedancia, vlozena impedancia apod.), plus sa tou dlzkou zabezpecuje
aj onych 500mA a to v pritomnosti vsetkych vlozenych konektorov apod.

Cize ano, urcite sa da spravit pasivny LS/FS kabel, ktory bude upradeny
vilami sediacimi okolo kristalovej studnicky za splnu z cisteho striebra a
hodvabu, z vodicov hrubych ako noha, ktory bude mat take iste alebo lepsie
charakteristiky aj pri dlzke jeden kilometer. Alebo kabel, na ktorom je
nalepka "nepouzivat s hubmi". Alebo nieco take. Vo vacsine pripadov bude
fungovat. Nie vzdy, lebo vzdy sa najde niekto kto tam tie huby zapoji a
potom bude frflat. Alebo necha strieborno-hodvabne konektory skorodovat.
Apod.

Ako je to u HS, a nedajboze u niektorej z 842 variant SS a pridruzenych
protokolov typu thunderbolt, tak to ma uz absolutne nezaujima. Urcite tam
uz nejde o nejake "stihnut otocit" ale prave o disperzie a odrazy apod., a
znova sa norma zrejme snazi, aby to vsetko fungovalo ako skladacka. Norma
je o niekolko radov rozsiahlejsia, co ma za nasledok ze sa na nu kasle
tiez o niekolko radov viac. Faktom je, ze realne kable su mizerne, realne
konektory su mizerne, norma sa odrbava uplne na kazdom rohu, takze
pravdepodobnost, ze "to" bude "nejako" fungovat sice klesa, ale pokrok ide
nezadrzatelne dalej.

Uz len z tychto dovodov by som sa ja osobne rozhodne nesnazil s tou dlzkou
nejako vybabrat. Proste je taka aka je, to je zakladne obmedzenie, bodka.

USB-C norma je
https://usb.org/sites/default/files/USB%20Type-C%202.2%20Release%20202210%20%281%29.zip
, nevysvetluje dovody obmedzenia dlzky, ale kapitola 3.7 Electrical
Characteristics je dostatocne vyzivna si myslim.

Zoznam povolenych kablov je v tab.3-1 na str.40 (cize ak staci USB 2.0 - a
tu je to oznacenie spravne - tak max. 4m, pre najsuper-dupernejsie
rychlosti max. 0.8m). Kap. 6 sa venuje aktivnym kablom, max. dlzka
neoddelenych kablov je 5m, max. dlzka opticky oddelenych je 50m.

Opticky oddeleny kabel ma nejake obmedzenia/poziadavky na host aj device (v
principe obe strany musia podporovat power delivery a po zapnuti byt
Sourcing DFP, je to pomerne logicka poziadavka pre oddeleny kabel, nejako
musia byt obe strany napajane; no a najzaujimavejsie zrejme je "Downstream
USB 2.0 ports will not work on a Dock/Hub/Device connected via an OIAC
unless the OIAC implements proprietary support for USB 2.0."). Navyse
predpokladam ze napriek tomu ze su pomerne drahe (guglenie ukazuje ze 100E
je take absolutne minimum) tak podpora k nim bude charakteristicky nulova,
takze klasicka loteria.

wek