Re: lasery po roce

Vojtěch Petrucha petrucha na volny.cz
Pátek Leden 13 13:55:54 CET 2023

díky za popis. nevím proč, myslel jsem si, že ten paprsek je širší, že zabírá větší plochu těch zrcátek...  i když jsem ho u pana Hudečka viděl kdysi v provozu...
jinak je to impresivní mašina :-)
trochu jsme teď přemýšleli, že bychom nějaký CO2 pořídili do labu, na řezání plexi, HDF apod, ale zatím zůstalo jen u teoretizování..   mimo jiné proto, že nevím kam bychom ten krám dali :-)
v.p.

> Od: "‪Quattrohaje na haje.cz‬" <Quattrohaje na haje.cz>
> Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Datum: 13.01.2023 09:10
> Předmět: Re: lasery po roce

Zdravím, popisi můj postupPo sestavení jsem vzal ukazovátko laserové dal místo trubice a nastavil nahrubo držáky se zrcátky aby mi došel paprsek až k hlavě. Čočka je z hlavy vyndana. Vše pořádně dotáhnout a osadit trubiciPřed první zrcátko dát lepící pásku papírovku. Prstem pásku po kulaté hraně o jedu a mám obrys vstupu pro zrcátko. tuknout do rozsvícení laseru používám 12w a cca pak desetin sec. Na pásce jde vidět bod pálení. U prvního zrcátka pohybují s trubici aby to šlo na střed. Opakuji dokud to není ok. Pak to samé dělám na druhém zrcátku a pomocí tři šroubků na prvním zrcátku nastavují jeho sklon. Paprsek musi jít do stejného bodu vždy když je Y v max i Min. Pak se přesunu na hlavu a steluji zrcátko druhé. Nikdy se mi nepovedlo to vše udělat napoprvé tak celou proceduru znovu. Na hlavě musí paprsek sedět ve všech rozich na stejném místě. Pokud toho dosáhnu je to trosku o nervi, tak dám zrcátko bokem pod hlavu, nalepim na výstup hlavy zespodu papírovku a steluji zrcátko na hlavě tak paprsek byl uprostřed. Zrcadlem z boku sleduji kam to pálí zespodu tě pásky. Pak to ověřím v každém rohu. Pokud je to vše ok, dotahnu u zrcatek kontramatky a dám do hlavy čočku používám buď 2, 3 nebo 4". Pak ověřím řezání v každém rohu. Samozřejmě podle stelovane vzdálenosti musím trošku přidat času tuknuti, to co mi spali pásku hned za trubici, to polechtka pásku na hlavě. Čím větší řezná plocha tím to musí být pecliveji sestelovane, mám cca 950x700mm palitelnou plochu a každá nepřesnost se násobí. Jak jsem psal že co2 není tak nebezpečný, protože je oplechování, měl jsem na mysli, ze se cítím bezpečněji, než když je led laser volné na 3d. Samozřejmě vždy používat ochraně brýle a čekat než se kouř odsaje, jinak se nedá vydržet v té místnosti VLPsáno na mobilu omlouvám se za případné změny slov automatem

-------- Původní zpráva --------
Od: Vojtěch Petrucha <petrucha na volny.cz>
Datum: pá 13. led 2023 8:38
Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Předmět: Re: lasery po roce
zdravim,
mohu se prosím čistě ze zajímavosti zeptat, jak se štelují ta zrcátka pro přenos paprsku do hlavy? dá se prostě papír do cesty a podle toho kde to pálí se ladí odraz? Jak je vlastně paprsek široký nezaostřený?
díky
v.

 > Od: quattrohaje na haje.cz
 > Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
 > Datum: 12.01.2023 16:31
 > Předmět: Re: lasery po roce

Co jsem měl LED laser tak mě moc neoslovil. Zkoušel jsem s ním dělat DPS to šlo, ale smradu celkem dost. Na papír super, 2mm překližku už byl problém (měl jsem tuším "20W čínu")Nejprve k tomu spínači. Gravírku neobsluhuji jen já, ale občas i děti, když si něco navrhnou. Přemýšlel jsem nad tím co a jak, a napadlo mě , že by mohla nastat situace, že se něco vypálí vlevo pak se bude pálit vpravo a někoho by napadlo si to zleva vzít. tím by šáhl do paprsku. Proto jsem to hned takto omezil a tím snad zabránil budoucím neštěstí.O oči se bojím méně u toho CO2 než u LED, přeci jenom když si vzpomínám LED laser na 3D tiskárně, člověk se k tomu naklonil aby viděl, že to něco dělá i když byly brýle, nebo 3D tiskárna běžela vedle ... To CO2 mám uzavřené v plechové krabici (100W plech fakticky nepropálí) a krabice je tak velká, že je lepší si k tomu sednout bokem.Asi tady jsou tací, kteří používají CO2 laser profesionálně, pro mě to je jen koníček, proto asi dělám některé věci divně :) . Defacto nápad na gravírku vznikl v době vánoc, když jsme na frézce dělali dřevěné ozdoby a museli zabrušovat a nešly dělat detaily. Když by někdo chtěl klidně se podělím o další zkušenosti co jsem nasbíral, případně mohu poskytnout plán mé stavby, není to nic co by se nedalo doma s nářadím nezvladnout.Ještě jsem zapomněl napsat původnímu tazateli ohledně kamery.- mám 12mpx kameru s 120st. čočkou. Chvilku jsem si s tím hrál. Zkoušel jsem vzít vystřihovánky ala "ABC" na inkoustové tiskárně vytisknout, pak dát do gravírky a napasovat na to řez a "vystřihnout" si takto díly. Výsledek - za ten čas strávený štelováním, bych to vystřihl ručně, tj. na seriovou výrobu asi super, jinak na prototypy nikoliv.Dále jsem chtěl kameru používat jako webkameru v gravírce. Po asi týdnu už nebylo nic vidět jak byla zanešená čočka. tj. kamera je schovaná v šuplíku ....Jediné na co by ta kamera mohla být super, je že lightburn umí vektorizovat obraz. tj vzít např. něco nařezaného zvektorizovat a pak to vypalit jako duplikát, ale to jsem nezkoušeltaková perlička na závěr, o vánocích jsem také používal gravírku a řešil jsem tam obrácený problém. Na půdě byly jen 4st , tak jsem neprve musel chladicí kapalinu zahřát na 12st. než jsem to pustil.  Celý stroj byl takový trošku ztuhlý, ale šlape suprově na ty moje výtvory.---------- Původní e-mail ----------
 Od: Jindroush <jindroush na seznam.cz>
 Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
 Datum: 12. 1. 2023 15:28:20
On 12.01.2023 12:20, quattrohaje na haje.cz wrote:
 > 14; bezpečnost - u CO2 nejde paprsek vidět a je odrážen zrcátky. Proto
 > nikdy nešahat dovnitř rukou když pálí. To je důvod proč jsem dal i
 > spínač na víko aby se laser vypnul když není zavřeno
 Ja bych se u laseru vzdy bal o oci, ale k tomuto - mel jste nejakou
 nehodu a pak jste dal spinac nebo jste preventivne predesel?
 Predpokladam popaleninu, neumim si predstavit jak zavaznou/rozsahlou.

 --
 Jindroush <jindroush na seznam.cz>