Re: Trafo - napětí na prázdno / při zatížení

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Leden 10 12:08:43 CET 2023

To trafo je ale pro proud 500mA.
To si nějakého odběru 60mA na výstupu skoro ani nevšimne.
Tam toho napětí určitě zbude dost, tipl bych si.

Byl tam dotaz na kondenzátory. Z definice znamená kapacita 1F pokles
napětí o 1V za sekundu
při proudu 1A. Takže já to vždycky odhaduju jednom zednicky, o kolik mi
to napětí během 1/100 sekundy
mezi dvěma špičkami napětí tak asi spadne.
Pak po realizaci na to kuknu osciloskopem - a ejhle, ono to celkem sedí.
U tak malého požadovaného proudu třeba s kondezátorem 1000M bude bude
podle mě zvlnění na výstupu
za usměrňovačem docela malé (pod 1V, řekl bych) a bude blízké špičkovému
napětí. Zvlášť když je to trafo
výkonově předimenzované a bude tedy mít celkem malou výstupní impedanci.

Opravoval jsem si kdysi myčku nádobí Bosch. Chcípl tam zdroj, který
napájí celou elektroniku jediným napětím 5V.
Byl tam lineární stabilizátor 7805 a napájeno to bylo z malého trafa na
tišťáku se sekundárem 10V!
Takže ten stabilizátor hřál jako prase, a taky pak zdechl.

Tak jsem tam dal malé trafo (shodou okolností zrovna Talema, tak jsem si
na to vzpomněl) se sekundárem 6V.
Tam to trafo pracuje mnohem blíž ke svému maximálnímu výstupnímu proudu
než v tom vašem případě, je maličké.
Přesto to pracuje hladce a myčka od té doby už funguje dalších 5 let. A
aspoň ten stabilizátor nežhaví.

PL