Odroid C4

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Únor 27 15:50:28 CET 2023

Já u většiny z nich taky.
Když to tady pan Kuba tehdy zveřejnil, tak jsem si jich nakoupil spoustu
(10x One, 5x Zero).
Pak jsem změřil spotřebu a protože Zero ji mělo o dost nižší, tak jsem
byl smutný, že jsem si koupil víc těch One.
Až mě pak napadlo odpojit HDMI kabel a hned jsem zase přestal být smutnej.

Úspěšně to používám na kde co.
Předposlední nasazení bylo jako převodník na OPC UA. Nějaký zákazník
jednoho jednoho mého klienta chtěl připojit jedno zařízení. Ale zásadní
podmínka byla, že to musí komunikovat přes OPC UA. Nebylo-li by OPC UA,
nebyla by ani zakázka.
Tak jsem tam posadil jednoho OPi, který dělá převodník z proprietárního
protokolu toho zařízení na OPC UA, a už to sviští.

Poslední nasazení je u mě doma. Dělal jsem na tom zrovna tenhle víkend.
Měl jsem poštovní a webový server na malém PC. I když jsem ho vybíral s
ohledem na spotřebu, tak bere 22W.
Protože mi doma musí běžet 2 NASy, tak jsem si řekl, že přestěhuju mail
a www servery tam a to PC zruším. Docela sranda je, že jeden z nich umí
Mail (Synology DS110j), druhý zas umí WWW (QNAP TS-209 II).
Tak jsem si řekl, že takhle teda ne. A přihodil k nim jedno OPi.
To OPi mě stálo 100 Kč. Jenom na elektrice i s tím hodně úsporným PC se
spotřebou 22W mám na ceně elektriky zpět nákupní cenu toho OPi za měsíc.

Pokud pro tyhle malé desky existuje Armbian, tak je vyhráno. Je to
derivát Debianu, což je dneska asi nejpodporovanější komunitní
distribuce. Takže i s tím Armbianem je většinou vystaráno se SW z
běžných repository a není třeba nic kompilovat svépomocně. Já jsem sice
kdysi tu svépomocnou cestu dost razil a dlouho si udržoval vlastní
distribuci, ale je to hodně časově náročné. Takhle s Debianem/Armbianem
je to pohoda a vegáč.

Jednoho toho OPiho jsem použil i s "on-line UPSkou". Potřebuju, aby
fungoval opravdu pořád.
Dostal jsem nějakou reklamní powerbanku. Má to malou kapacitu, slušný
moderní mobil by to nabilo tak na 1/3. Ale ten OPi na to může spolehlivě
běžet několik hodin.
Tak jsem napájení strčil do vstupu té powerbanky, a OPi na její výstup.
Vypadá to, že powerbance nijak nevadí, že je trvalé na napájení. Měřil
jsem, že když je nabitá, tak proud skokově klesne na nulu, takže je tam
nějaká logika.
Zatím to tak běží už 1/2 roku a dobré. A rozdíl spotřeby napřímo nebo
přes tu powerbanku je prakticky neměřitelný.

PL