co dovede koroze

Pátek Únor 24 11:40:29 CET 2023

Né. V krabici byla ta deska s wago svorkama, ty dráty byly kousek od
sebe. Bylo to "propojené" jen přes to mikroklíma v krabici. Dráty jsou
černé od baterky ke krabici po celé délce, v krabici byly skoro
rozpadlé. Do dalších dvojlinek se to dostalo cca metr. To pak
ustřihujete šňůru po kouskách a koukáte, kde to už bude přijatelné. Co
jsem natahal lankama, ve kterých jsou cínované dráty (mám dojem že se
tím drátovaly lokomotivy), s nima to nic neudělalo. Jinak to zčernání
jde do hloubky, i když to tak nevypadá. Lanko oškrábete nožem, dráty se
trochu lesknou a stejně na to nic nenaletujete.

Vzlínání louhových výparů (aerosolu) jsme hodně řešili v baterkárnách,
kde jsou otevřené NiCd články. http://piknymburk.cz/merbat.html Už skoro
30 let děláme zařízení na měření a formování NiCd baterek a tam jsme
nakonec došli k tomu, že používáme taková tenká lisovací oka, co jsou
zepředu otevřená a po zalisování (trubička oka zůstane kulatá, je tam
jen jedna ďubka uprostřed) se oko proletuje. Tím se lanko zepředu
hermeticky uzavře a přes spoj se přetáhne bužírka. Šňůry pak vydrží
minimálně 10 let. Když místní elektrikáři šňůru vymění, nalisujou tam
oko a omotají izolačkou, ta šňůra odejde dost rychle.

Ohledně vzlínání vody jsem se taky hluboce zamýšlel, když jsme u
přítelkyně dělali vrt pro TČ a do vrtu jsem si dával teplotní čidla. To
nejníž, ve 112 metrech je 40 m pod vodou. Nechtěl jsem tam dávat nějaké
super vodě odolné krabičky s vývodkama, protože si myslím, že časem se
tam stejně voda dostane a trubkám by to mohlo vadit. Takže první
předpoklad úspěchu - nepoužívat lanka, ale dráty. Po drátu voda vzlínat
nebude. Teplotní čidla jsem naletoval na dráty, napatlal silikonem
Plast2000 a přetáhnul smrštivou bužírkou. Přes bužírku zase silikon a
další bužírka. Pro jistotu jsem použil dva různé kabely. Jeden UTP, kde
je na drátech PE izolace a pak nějaký s PVC izolací. V obou případech
jsou ve vnějším obalu dráty volně, tedy kabel je plný vody.
https://vaelektronik.cz/fotky/cidlo.jpg
https://vaelektronik.cz/fotky/kabely.jpg
Je to v zemi 2,5 roku, všechna čidla ukazují dobře (podle porovnání
teplot z obou kabelů) a jen u jednoho čidla se objevil svodový odpor
proti zemi. Ale mám všechno galvanicky oddělené, takže by to nemělo vadit.

Anděl