co dovede koroze

Pátek Únor 24 00:41:33 CET 2023

Tak jsem doma ukončil éru NiCd baterek. V zahradním domečku mám 20W
solární panel, k němu byla připojená baterka z 10 článků NKDU11
(používali je ve svítilnách horníci a nádražáci). Články vypadají takhle

https://vaelektronik.cz/fotky/clanky.jpg tedy jsou s dírou na dolívání.

Baterka asi 20 let stará, 7 let v zahradním domečku, sice ještě dávala
proud pro světla, ale mám na ní připojené taky malé 12V čerpadýlko na
vodu ze studně (voda na omývání zeleniny od hlíny) a čerpadýlko už
chvíli po zapnutí ztrácelo výkon. Takže při cestě do baterkárny do depa
jsem tam baterku vyhodil. Už tam jsoubaterky, co je měli i s nabíječkou
v té velké akci ve stavebninách DEK. Jsou tam teď 3 baterky 18V 2,5 Ah
paralelně a měnič pro snížení z 18 na 12V.

https://vaelektronik.cz/fotky/snury.jpg

Takhle vypadaly šňůry. Šňůra s okama byla připojená k baterce, druhý
konec v krabici. Druhá šňůra vedla z krabice ke světlům. Oka u článků
jsou zapájená a přetažená bužírkou, která má zajistit těsnost. Jeden
vodič těsnost ztratil a sajrajt z článku prolez až do krabice. A z
krabice šel dál dvojlinkou ke světlům, dráty byly zčernalé ještě metr
daleko.

A takhle dopadla deska s omezením napětí, umístěná v krabici.

https://vaelektronik.cz/fotky/deska.jpg

Tam, kde bylo mezi spojema 12V, je to sežrané. Ostatní spoje dobré.
Zajímavé, kam až to dolezlo.

Anděl