Re: Blikátka pro o ivení modelů AR 2/23

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Čtvrtek Únor 23 11:22:12 CET 2023

Trochu jsem si hrál s indukčností a je to takové rozporuplné. Co budou
dělat nelinearity a indukčnost ve zpětné vazbě SKO není moc intuitivní,
zkusil jsem to nasimulovat. V ideálním případě to funguje podle
očekávání, ale je nutné si uvědomit, že energie dodaná do LED je v řádu
uJ, pro "rozumnou" velikost L1 je pak šířka pulsu v desítkách us.
Pak je tu otázka vlastní realizace SKO. CMOS logika bude patrně
dostatečně rychlá ale bude asi problém se stavem při nabíjení - pokud
jsou ve struktuře komplementární páry, kde jsou oba tranzistory současně
otevřeny, bude to mít velký odběr po poměrně dlouhou dobu. Řešení pomocí
OZ s velkými odpory zase bude příliš pomalé při vybíjení. Chce to zkusit
a nebýt zklamaný, když to nepůjde.
Pokud chcete zkusit tt. obvod v simulátoru
https://kizarm.github.io/trafo/wasm/index.html můžete (R1 je malý aby
bylo něco vidět):

.title flash
.global gnd
v1 vcc 0 5
xu1 /in /out 0 vcc 7414
r1 /cmn /in 10k
c1 /in 0 100n ic=0
d1 /in /cmn diode
d2 net-_d2-pad1_ /cmn led
l1 /cmn /out 10m
v2 net-_d2-pad1_ /out 0
.subckt 7414 1 2 3 4
s1 3 2 1 0 swt1 on
s2 4 2 0 1 swt2 off
.model swt1 sw vt=+2.5 vh=+2.0 ron=0.1 roff=100meg
.model swt2 sw vt=-2.5 vh=+2.0 ron=0.1 roff=100meg
.ends
.model diode d (n=1.5 bv=100)
.model led d (n=2.5 bv=10)
hm1 0 /iled v2 1000