Re: [OT] Datová schránka a marketingové kecy

Jiri Foldyna jiri.f na foldynovi.cz
Úterý Únor 21 22:09:30 CET 2023

> No, do problematiky nevidim ale nejak mi neni jasne, proc dokument
> ulozeny na nejakem zabezpecenem ulozisti nemuze byt proste viditelny a
> platny k datu doruceni stale.

Dobrý den,
jde o to, že certifikát, pomocí kterého je zaručena původ, nepozměněnost
a časová identifikace elektronického dokumentu má omezenou dobu
platnosti. To mimo jiné znamená, že elektronický dokument, který nemá
platný certifikát, je neverifikovatelný a tudíž neplatný. Drtivá většina
distribuovaných datových zpráv nemusí mít neomezenou platnost, řešit
tedy tuto problematiku na celé množině doručovaných datových zpráv by
bylo ekonomické hlupství. Alternativa časového trezoru tuto potřebu
podle mne pokrývá dostatečně, neboť jen adresát zprávy je schopen
stanovit, jak dlouho bude potřebovat její platnost. To zaprvé.

Zadruhé, jen hňup svěří dokument, o kterém ví, že jej bude v budoucnu
potřebovat, do správy někomu jinému, než sobě. Jedinou možností (alespoň
podle mého názoru) je konverze z elektronické formy do něčeno
stálejšího, co lze bezpečněji uschovat s ohledem na předpokládaná
rizika. Ukládat vitálně důležitá elektronická data na úložiště, která
nemám pod kontrolou, znamená koledovat si o problémy. Podotýkám, že za
vitálně důležitá data nepokládám fotky žrádla v hospodě uložená v
nějakém cloudu :-D Pro své potřeby používám úředně ověřenou konverzi
důležitých dokumentů do papírové formy s následným zalaminováním a
bezpečným uložením na dvou různých místech.

Shrnu-li to, pak datovým schránkám vytýkám pouze fikci doručení; tu ale
považuji za koncetrované zlo i v případě listinného doručení poštou.
Datovou schránku považuji v zásadě za nástroj, který používám, pokud je
to možné, protože věci ouřední vyřizuji vsedě u počítače a nemusím lítat
jako debil na poštu s každým papírem. Stížnosti na formulaci popisu
služby mě naplňují pobavením, zejména v současné době, kdy zuří
elektronizace státní správy pod taktovkou strany a vlády.

jf