Re: Digitální serva

Čtvrtek Únor 16 09:04:25 CET 2023

Jak já tomu rozumím podle toho, co jsem se kdysi dávno dozvěděl a třeba to je blbě:

Jsou dva typy serv, které obchodníci nazývají digitální. U prvního typu těch 300 Hz
není frekvence řídícího signálu na vstupu, ale frekvence výstupu PWM napájení k
motoru. Řídící signál je stejný, jako pro klasické analogové RC servo, tj. poloha se
určuje šířkou pulsu 0.5-2.5ms a frekvence +-50Hz. Akorát digitální servo tohoto typu
interně motorek nekrmí jako analogové servo, nýbrž na vyšší frekvenci (třeba těch
300) a tím pádem napájení motorku kolísá méně a chod je plynulejší.

Dále, těch 50Hz na vstupu nemusí být 50, důležitá je šířka toho pulsu. Já tomu
rozumím tak, že v klasickém analogovém servu je komparátor, který porovnává napětí
dané vstupním signálem (zřejmě po nějaké té analogové úpravě "převod z us na V") s
napětím daným odporovým děličem z potenciometru připevněného k výstupní hřídelce
serva a výstup definuje, jestli má do motorku jít napájení tak nebo naopak nebo
vůbec. U digitálního serva tohoto typu je A/D převodník, který vstup převede na
číslo a procesor, který podle toho čísla generuje PWM pro motorek na nějaké dobře
vyšší frekvenci, třeba těch 300Hz. V obou případech by na té frekvenci 50Hz nemělo
nijak moc záležet. A tak mě napadá, čistě teoreticky, max šířka pulsu je 2.5ms což
by bylo 400 Hz, tak aby ten signál nebyl stále naplno, tak když by tam byla nějaká
mezera, řekněme 0.8 ms, jsme na periodě 3.3 ms a to tak nějak 300Hz. Tak třeba
prostě dnešní serva ustojí i takovouhle frekvenci řídícího signálu, jsou uvnitř
analogová jako dřív, jen je obchodně hezké nazvat je digitální a předchozí odstavec
ani není pravda. Ale to je jen moje domněnka a jestli mi ji někdo potvrdí nebo
vyvrátí, budu rád.

No a pak jsou digitální serva druhého typu, "true digital", která se ovládají datově
nějakým protokolem třeba přes CAN a analogovému signálu vůbec nemusí rozumět, ale
zato se u nich může dát nastavit kdeco, třeba meze pohybu, rychlost, zrychlení a
tak. Ale s těmi já nemám vůbec žádnou praktickou zkušenost.

D.O.