RE: vrtačka na tišťáky

Jan Peterka peterka118 na seznam.cz
Čtvrtek Únor 9 15:27:57 CET 2023

Osobne jsem zkousel z tech rucnich kde co, ale bylo to akorat k nasrani.
Nakonec jsem skoncil u 200W vretena za par stovek z ebay s klestinami ER11 a
karbidovymi vrtaky. Je k tomu treba zbastlit nejaky stojanek, ale pak je to
uplne jina liga nez s HSS kterymi se dira spis protlaci nez vrta. Na rucni
vrtani aspol. pouzivam Dremell 4000. Pry ma nejakou zpetnovazebni regulaci
otacek, takze tolik nepadaji v zaberu.
Kdybych to vedel od zacatku, vykaslal bych se na tu hromadu harampadi s
mosaznyma "klestinama" nebo minisklicidly kterych jsem nakoupil a vyzkousel
nez jsem se propracoval k tomuto.

-jp-

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of ok1uga na volny.cz
Sent: Thursday, February 9, 2023 3:18 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: vrtačka na tišťáky

Já to tak taky dělám. DPS držím jen zlehka aby se mohla pohnout, protože
karbidový vrták neuhne. Takže se pohne deska a vystředí se. A ty karbidové
vrtáčky opravdu ostré jsou. Možná je to fyzikálně nemožné, hlavně že to
funguje :-). Ale není to 100% - pokud nenajedu +- autobus na střed tak to
taky udělá díru klidně o půl průměru vedle. Je to o citu, dobrém osvětlení a
dobré náhlavní lupě když už oči nefungují jak mají. Jo a ještě jedna věc.
Vrtám relativně nízkými otáčkami - u minima toho Proxxona. Když se dají
vyšší otáčky už tento "automat" nefunguje.

     Martin.