Re: vrtačka na tišťáky

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Únor 9 14:29:53 CET 2023

Nad tím kroutím hlavou, až ji mám skoro ukroucenou.
Ale ani tak se mi tomu nechce věřit.

Smyslem je navést přesně špičku vrtáku, nikoli celý jeho průměr. Bod
zanoření to materiálu určuje střed díry.
Proto se zmenšují díry v mědi, aby to přesně navedlo špičku vrtáku.

Vrták má vrcholový úhel kolem 120 stupňů. Takže pokud začnu vrtat mimo
ideální střed díry, tak než se při velkém průměru odleptané plošky břit
poprvé dotkne mědi, je už zanořený třeba 0.2mm v laminátu.
Navíc v tom laminátu je v kónické díře. Takže plocha, o kterou se břit
opírá v laminátu, je minimálně o řád větší než ta, o kterou se opře v mědi.
Proto je podle mě fyzikálně nemožné, aby ta měď nějak vytlačila špičku
vrtáku z jeho pozice a vystředila tak vrtání.

Píšete, že Vám to funguje. Pak to ale musí mít nějakou jinou příčinu.
Například to, že Vám větší odleptaná ploška třeba líp "vede oči" a
nasadíte vrtání přesněji.
Ale že by ta měď dodatečně vystředila vrták při nepřesném zahájení díry,
tomu nevěřím.
Snad kdyby byl vrták extrémně tupý a materiál spíš propaloval než řezal.
Ale i tak by mi to přišlo skoro nereálné.
Ostrý vrták prostě okraj mědi bez námahy odřízne. A klidně udělá díru o
1/2 průměru vedle té odleptané plošky.

PL