RE: Problém lepivého trenia v re»azou riadených oscilátoroch

©erých Jakub Serych na panska.cz
Úterý Únor 7 15:26:21 CET 2023

Jasně. Kdyľ si uváľete míček na provázek a budete s ním rychle točit, bude se projevovat úplně stejný gyroskopický efekt jako kdybyste místo míčku na provázku chytil za osu a roztočil např. kolo z bicyklu.
A ty protony v LHC jsou takové "kuličky na provázku". Takľe díky gyroskopickému efektu drľí rovinu ve které rotují a kdyľ se pod nima pohne zem, vychýlí se v té trubce zdánlivě z dráhy.

Jakub ©erých

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Jindroush
Sent: Tuesday, February 7, 2023 3:18 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Problém lepivého trenia v re»azou riadených oscilátoroch

Diky za vysvetleni. Jen mi neni jasna ta souvislost se zemetresenim.
Jednoduse receno - plne urychleny bunch ma diky sve energii prakticky 'pevnou' trajektorii a vuci ni se chveje tunel/magnety/magneticke pole/kolimatory? Z cehoz pak plynou nize popsane ztraty apod?

J.

Jindroush <jindroush na seznam.cz>