Re: Paralelní spojení třífázových generátorů

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Prosinec 23 11:25:48 CET 2023

Asi by to ale chtělo nějaký ten DC-DC měnič doplnit stabilizací otáček.
U větrné turbíny se asi dají staticky určit optimální otáčky, ne? Takže
není třeba dynamicky hledat nějaký optimální bod, ale řízením výstupního
proudu toho DC-DC měniče dělat stabilizaci otáček větrníku na jeho optimu.

Mám rád DC-DC měniče z Aliexpressu s chipem XL4xxx (ty jsou do nějakých
40V) nebo XL7xxx (ty jsou do nějakých 70V).
Číňani s tím dělají moduly za jednotku dolarů, které mají štelovatelné
napětí i proud. Tedy umí pak fungovat jako proudový zdroj.
Něco na tento způsob: https://vi.aliexpress.com/item/32805365567.html

Postavil jsem s tím i jednu dost velkou aplikaci, kde jich běží několik
v režimu 24/7.
Udělal jsem z toho "stack", kde jsem dal nad sebe několik těchto modulů
a vyrobil k nim desku, která má vstup 0-10V a řídí ty proudové omezovače.
A drze jsem to takhle nasadil do průmyslu, kde už to nějaké 2 roky běží
v trvalém režimu v aplikaci, celkem náročné na přesné řízení (textilní
průmysl).

Tak bych zkusil použít podobný modul, ale s vysokonapěťovými chipy XL7xxx.
K tomu dodělat podobné řízení, jako jsem použil já. Jen místo externího
vstupu 0-10V by to mělo vstup od otáčkoměru té turbíny.
Výsledkem by byla turbína se stabilními otáčkami, kde měnič by dodával
konstantní napětí a maximální možný proud (podle energie větru) pro
nabíjení připojené baterky.

PL