Re: Expozimetr pro zvětšovák

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Prosinec 23 10:49:29 CET 2023

Expozice se dá měřit skoro čímkoli, ale všechna ostatní řešení jsou na
delší experimentování , nebo přesné dodržení návodu s nějakou obskurní
součástkou.

Pokud je to jen pro zvětšovák, tak je velká výhoda, že není potřeba moc
velký rozsah, takže linearita kombinace FD a transimpedančního
zesilovače je jen čistou výhodou.

Pokud R vyšel v řádu mega (což mě u zvětšováku poněkud překvapuje), tak
jakejkoli bipolární operák nepřichází v úvahu.

MCP6002 a jemu podobné:
+ pár Kč
+ bias do pA - dá se z toho udělat měření "tmy", nebo třeba pH sonda
- offset - je potřeba počítat s offsetem pár mV

LTC2051/52:
- stovky Kč
+ offset v µV
* bias desítky pA, ale stabilní. Ve finále trochu zvedne offset

K offsetu:
Dá se s tím žít, není to nic hrozného. Příklady řešení:
1. napájení i do mínusu (nemusí být nutně symetrické) a kalibrace v SW
2. předkompenzovat v HW, aby 0 výstupu nikdy nechtěla do mínusu a
kalibrace v SW
3. použití MCU s vyšším napětím a vyšším Uref, na offset pak kašlat

Ale i velkej dyn. rozsah jde:
Nedávno jsem zas dělal měřič světla pro zemědělské výzkumy, kde je
malinká FD, s filtrem aby spektrum bylo podle nějakých standardů a ještě
je nad tím kosinová korekce, takže z toho lezou dost malý proudy.
Nakonec to měřilo od skoro tmy (hvězdy bez měsíce udělaj malý číslo, ale
jasně odlišitelný od zastínění) do přímého slunce. Je tam AVR s
přepínáním vnitřní ref od 0,55 do 4,3 V a k tomu HW přepínání pár
rozsahů. Takže ani pro větší dyn. rozsah není HW moc složitej. Horší
bylo aby SW správně navázal rozsahy na sebe. Ten HW přepínač rozsahů
jsem si tam udělal jen pro sebe v první testovací verzi, jen jsem to
chtěl zkusit. Stabilita a opakovatelnost dobrá.

PH