Re: OT: fotovoltaika vybíjení baterie

Vláďa Anděl vaelektronik na vaelektronik.cz
Neděle Prosinec 10 01:14:19 CET 2023


No fajn. Takže pokud Číňan do měniče nedoprogramuje hlídání toho minima, 
což asi bude problém, tak jedině k baterce připojit nějaký nezávislý 
zdroj a při poklesu pod 3,1V/článek začít nabíjet. Ale aspoň se záhada 
se samovolným vybíjením postupně vyjasňuje.

Zajímalo by mě, jak vlastně ta BMS určuje ty procenta nabití. Dělal jsem 
BMS k malé baterce LiFePO4 (8s 12,8 Ah) a tam mi z charakteristik článků 
vycházelo, že podle napětí poznám jen stav vybito a nabito. Všechno mezi 
tím jsem dopočítával přes prošlý náboj, jenže ta přesnost měření je 
omezená, baterka má samovybíjení a to měření se nutně musí s časem 
rozjíždět. Takže se baterka jednou za 14 dní nabije na plno a počítání 
se zresetuje. Pokud tohle má Pylontech taky tak a baterka se při 
současné inverzi měsíc naplno nenabije, nejspíš ty procenta budou taky 
pěkně kecat.  I když pokud to kombinují s měřením napětí a třeba s 
nějakou korekcí na teplotu, těch 10% by to pak mělo poznat bezpečně.

S baterkama LiFePO4 mám zajimavou zkušenost. Je to v polarizovaných 
drenážích https://vaelektronik.cz/images/epd160rd_pilir.jpg Těch 
zařízení je na trati Šumperk - Kouty n.D pět stejných, jenže podmínky 
jsou všude jiné. Baterka se dobíjí ze ztrátového výkonu, který vzniká 
při regulaci proudu z koleje do potrubí. Potrubí je v oblasti bludných 
proudů proud musí dostat na záporný potenciál proti zemi, to ho chrání 
proti korozi.

Z baterky je napájená měřící ústředna + GSM modem, celkem to má 7W. Mimo 
to, že se baterka nabíjí, je ve vyhřívaném kastlíku a udržuje se jí 
teplota minimálně 10 stupňů. Dole u Šumperka je to v pohodě, drenáží 
teče po většinu času cca 20-50A při rozdílovém napětí kolej-potrubí 
10-20V. Nahoře u Koutů je to bída. Proud se objeví občas, maximálně 10A 
při rozdílovém napětí 1-2V. Většina energie se spotřebuje na ohřev 
baterky, nabíjí se až nad + 10 stupňů. Což je taky pofiderní, protože 
pokud tam delší dobu proud neteče, ohřeje se kastlík, ale baterka v něm 
může být studená a navíc je věčně vybitá. Je tam sice regulace, že se 
při nedostatku energie měřící ústředna spustí jednou za čas, ale 
pochybuju, že se ta baterka aspoň občas pořádně nabije.

Po 5 letech provozu se dělalo velké měření korozní situace v celé 
oblasti (polarizované drenáže + katodové ochrany na cca 50 km potrubí) a 
chtěli zajistit 24 hodin trvalý provoz. Tak jsem baterky z problémových 
míst nabil a při tom změřil kapacitu, čekal jsem že budou na vyhození. 
Kupodivu všechny měly přes 90%. Baterky jsou sestavené z nějakých 
buřtíků 3,2 Ah. Takže baterky LiFePo nejspíš snesou všechno :-)

Anděl


Dne 09.12.2023 v 20:52 Jaroslav Lukeš napsal(a):
> Tohle může dělat aktivní balancer, dělají se i takové univerzální 
> typy, které si nehlídají absolutní minimum a maximum, zapnou se když 
> objeví rozdíl.
>
> Vláďa Anděl napsal(a):
>> Jenže tady se nejedná o vybíjení vlastní spotřebou elektroniky. Když 
>> byly panely pod sněhem, baterka vybitá na 10% za týden neslezla ani o 
>> kousek. Až najednou se začala vybíjet cca 80W a druhý den už byla na 
>> 6%. Nabít to ze sítě jde, jen v apce musím místo "obecného" režimu 
>> zapnout "ekonomický". V něm si můžu nastavit, od kdy do kdy, jakým 
>> výkonem a do jakého stupně nabití (vybití) se bude nabíjet (vybíjet). 
>> Problém je, že tohle nabíjení není v tom "obecném" režimu jako 
>> ochrana proti vybití pod nastavený limit. Samosřejmě prioritní by 
>> bylo odstranit tu chybu, která tohle vybíjení spouští.
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list