Re: OT: fotovoltaika vybíjení baterie
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Neděle Prosinec 10 01:14:19 CET 2023
No fajn. Takže pokud Číňan do měniče nedoprogramuje hlídání toho minima,
což asi bude problém, tak jedině k baterce připojit nějaký nezávislý
zdroj a při poklesu pod 3,1V/článek začít nabíjet. Ale aspoň se záhada
se samovolným vybíjením postupně vyjasňuje.
Zajímalo by mě, jak vlastně ta BMS určuje ty procenta nabití. Dělal jsem
BMS k malé baterce LiFePO4 (8s 12,8 Ah) a tam mi z charakteristik článků
vycházelo, že podle napětí poznám jen stav vybito a nabito. Všechno mezi
tím jsem dopočítával přes prošlý náboj, jenže ta přesnost měření je
omezená, baterka má samovybíjení a to měření se nutně musí s časem
rozjíždět. Takže se baterka jednou za 14 dní nabije na plno a počítání
se zresetuje. Pokud tohle má Pylontech taky tak a baterka se při
současné inverzi měsíc naplno nenabije, nejspíš ty procenta budou taky
pěkně kecat. I když pokud to kombinují s měřením napětí a třeba s
nějakou korekcí na teplotu, těch 10% by to pak mělo poznat bezpečně.
S baterkama LiFePO4 mám zajimavou zkušenost. Je to v polarizovaných
drenážích https://vaelektronik.cz/images/epd160rd_pilir.jpg Těch
zařízení je na trati Šumperk - Kouty n.D pět stejných, jenže podmínky
jsou všude jiné. Baterka se dobíjí ze ztrátového výkonu, který vzniká
při regulaci proudu z koleje do potrubí. Potrubí je v oblasti bludných
proudů proud musí dostat na záporný potenciál proti zemi, to ho chrání
proti korozi.
Z baterky je napájená měřící ústředna + GSM modem, celkem to má 7W. Mimo
to, že se baterka nabíjí, je ve vyhřívaném kastlíku a udržuje se jí
teplota minimálně 10 stupňů. Dole u Šumperka je to v pohodě, drenáží
teče po většinu času cca 20-50A při rozdílovém napětí kolej-potrubí
10-20V. Nahoře u Koutů je to bída. Proud se objeví občas, maximálně 10A
při rozdílovém napětí 1-2V. Většina energie se spotřebuje na ohřev
baterky, nabíjí se až nad + 10 stupňů. Což je taky pofiderní, protože
pokud tam delší dobu proud neteče, ohřeje se kastlík, ale baterka v něm
může být studená a navíc je věčně vybitá. Je tam sice regulace, že se
při nedostatku energie měřící ústředna spustí jednou za čas, ale
pochybuju, že se ta baterka aspoň občas pořádně nabije.
Po 5 letech provozu se dělalo velké měření korozní situace v celé
oblasti (polarizované drenáže + katodové ochrany na cca 50 km potrubí) a
chtěli zajistit 24 hodin trvalý provoz. Tak jsem baterky z problémových
míst nabil a při tom změřil kapacitu, čekal jsem že budou na vyhození.
Kupodivu všechny měly přes 90%. Baterky jsou sestavené z nějakých
buřtíků 3,2 Ah. Takže baterky LiFePo nejspíš snesou všechno :-)
Anděl
Dne 09.12.2023 v 20:52 Jaroslav Lukeš napsal(a):
> Tohle může dělat aktivní balancer, dělají se i takové univerzální
> typy, které si nehlídají absolutní minimum a maximum, zapnou se když
> objeví rozdíl.
>
> Vláďa Anděl napsal(a):
>> Jenže tady se nejedná o vybíjení vlastní spotřebou elektroniky. Když
>> byly panely pod sněhem, baterka vybitá na 10% za týden neslezla ani o
>> kousek. Až najednou se začala vybíjet cca 80W a druhý den už byla na
>> 6%. Nabít to ze sítě jde, jen v apce musím místo "obecného" režimu
>> zapnout "ekonomický". V něm si můžu nastavit, od kdy do kdy, jakým
>> výkonem a do jakého stupně nabití (vybití) se bude nabíjet (vybíjet).
>> Problém je, že tohle nabíjení není v tom "obecném" režimu jako
>> ochrana proti vybití pod nastavený limit. Samosřejmě prioritní by
>> bylo odstranit tu chybu, která tohle vybíjení spouští.
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list