Re: OT: fotovoltaika vybíjení baterie

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Prosinec 9 12:43:36 CET 2023

Píšu "v praxi nedodržitelné". Teoreticky to dodržitelné jistě je.
A navíc je to celkem nesmyslné a dokonce kontraproduktivní.

Pokud vezmeme uživatele BFU, který si FVE nechal postavit a bere to jako
běžné zařízení, tak ten zřejmě nebude denně plánovat zacházení s baterií
s ohledem na zítřejší počasí atd.
Navíc většinou ani nemá možnost zasáhnout do nastavené konfiguraci
střídače. Je zvykem, že instalační firma mu administrátorské heslo ani nedá.
Pokud je ta firma trochu zodpovědná, tak mu to nastaví právě tak, aby se
to někdy v noci v případě, kdy je SOC hodně nízko, trochu nabilo z gridu
(jestli to jeho střídač umí).
Pokud je nezodpovědná, tak se na to vykašle a baterky uživateli brzo
zdechnou. A ten pak zjistí, jakou "výhodu" má to, že na komponenty FVE
je nad povinné 2 roky mu pak záruku teoreticky drží výrobce.
A taky si pak konečně pročte záruční podmínky na ty baterky. Což bývá
zajímavé čtení.

Pokud je to uživatel sice poučený (a má přístup ke konfiguraci
střídače), ale FVE není středobodem jeho vesmíru, tak pak si nastaví na
baterkách nějaký zimní režim, kdy spodní hranici vybíjení nastaví
vysoko. Třeba 40-50%. Jenže tím do značné míry neguje výhody baterky
právě v období, kdy je potřebná nejvíc. V létě by stačila baterka malá,
protože svítí furt. Ale v zimě se hodí každá použitelná Wh.

No a u uživatele, pro kterého to středobodem vesmíru je, je to
kontraproduktivní v tom, že baterky můžou pomoct ve stabilizaci sítě.
Pokud je v průběhu dne dost výrazný rozdíl v cenách elektřiny třeba v
poledne nebo v noci (v poledne často kolem nuly nebo i záporná, v noci
nízký poplatek za distribuci) a v ranní nebo večerní špičce (vysoká),
tak by síti i docela pomohlo, když uživatel za málo nabije a za draho
dodá. Nahrazuje tak drahá úložiště, která s rozvojem nestabilních zdrojů
jsou zapotřebí čím dál tím víc. A přispívá k rovnoměrné zátěži sítě, což
by snad měl být žádoucí stav.
A že je takový rozdíl v ceně má samozřejmě původ v tom, že někdy je
energie přebytek a někdy nedostatek. Takže vyrovnávání je žádoucí.

Já zatím nemám splněné podmínky a tedy o dotaci jsem zatím nežádal. A
tak nemám ani tu dokumentaci, kde by se psalo o zákazu nabíjení z gridu.
Pokud ji někdo máte a umíte to tam najít, prosím buďte tak hodní a
ocitujte tady příslušnou pasáž.
Ideálně pokud je to dotace podle současně platných podmínek, tj. po
1.9.2023, kdy se podmínky měnily.

Děkuji.
PL