OT: tak uz nesmime ani zarivky ?

Jiri Foldyna jiri.f na foldynovi.cz
Pátek Srpen 25 10:03:38 CEST 2023

Dne 25.08.2023 v 8:37 Miroslav Šinko napsal(a):
> Model si nepamatam. Ano, pruzky boli po celom obvode, podobe napr. tomuto
> https://www.csaudio.cz/technics-sl-b3-e1008.htm
>
> miro

Dobrý den,

když jsem byl na učňáku (frézař-zámečník, Zbrojovka Vsetín, 1973), při
úvodním školení BOZP nám vliv stroboskopického efektu od zářivek a jeho
vyrušení žárovkou předváděl mistr odborného výcviku od soustružníků.
Demonstrace byla natolik přesvědčivá, že si doteď pamatuju, že se na
soustruhu ne všecko, co stojí nebo se pomaličku otáčí, skutečně stojí. U
frézky ani vrtačky nám to neukazovali, tam nešly plynule nastavovat
otáčky vřetene.

Jinak stroboskop na doladění otáček gramofonu zářivkou se dal běžně
použít, měl jsem jej jako papírový kotouček, který se nasadil na shora
na hřídel talíře na desku. K dobovému koloritu patřila i váha na
nastavení přítlačné síly pomocí mincí jako protiváhy (desetníky nebo
pětadvacetníky ?)...

jf