Meranie teploty was: Nie je referencia ako referencia... - zaver

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Srpen 7 11:16:04 CEST 2023

[preposielam]

Ahojte v tento krasne uprsany den,

chcel by som este napisat nejaky zaver k meraniu teploty s mcp970x a ku
mojmu teplomeru s 10-bitovym ADC. Myslim si, ze v konfere je dost ludi,
ktori robia do merania teploty, tak to bude snad aj pre niekoho uzitocne.

Takze minuly tyzden som si precital datasheet po druhykrat, teda v zmysle,
uz mam s cidlom MCP9700 nejake prakticke skusenosti, a datasheet dostal
novy zmysel a vyznam. Teda niektorym pasazam rozumiem uz lepsie a
chapem ich trochu inak, ako som ich chapal.

V prvom rade by som rad povedal, ze cidlo nie je urcene na presne meranie
teploty, a to aj napriek tomu, ze jednobodovou kalibraciou sa da dosiahnut
presnost +/- 0,5°C. Po bastleni rozumiem tomu, ze co to znamena, ked je v
datasheete napisane, ze cidlo je urcene na meranie relativnej zmeny teploty
okolia. Teda sa hodi skor na meranie teloty roznych chladicov, ci teploty v
krabickach s elektronikou na rozne teplotne kompenzacie. Aspon tak som to
pochopil z datasheetu.

Druha poznamka sa tyka pouziteho prevodnika. V datasheete sa pise, ze treba
pouzit 12-bitovy prevodnik na meranie vystupu z cidla. Tym sa da dosiahnut
rozlisenie 0,1°C.  Ja som na meranie pouzil len 10-bitovy prevodnik,
pretoze som chcel najst este aplikaciu pre stare procsory PIC16Fxxx, ktore
mi zostali. Ako sa ale ukazalo, 10-bitovy prevodnik meria len po krokoch
cca. 2,5mV, co je krok priblizne 0,25°C pri referencii 2,5V.  Takze ziadna
slava...

Dalsia vec bola pouzita referencia. Pri LM4040-2,5V je dobre na zaciatku
merania skontrolovat jej napatie. Referencia ma toleranciu az +/-29mV a to
uz je dost, aby merana teplota zase nebola presna a uplavala. Zial
zopakovat uplavanie referencie sa mi nepodarilo, takze pokracovat sa bude
na buduci rok. Ale skor si myslim, ze pouzity merak DT830, ktorym som
referenciu kontroloval, na presnost 10mV neukazuje dobre.

A co napisat na zaver, najdolezitejsia vedomost z celeho bastlenia s
mcp9700, ktoru mi uz nikto nikdy neukradne, je ta, ze pri merani je treba
pouzit cidlo s citlivostou aspon 50mV/°C pri 10-bitovom prevodniku a
referencii 2,5V.  Toto je vedomost, ktora sa hodi pri bastleni teplomerov s
termistormi, odpormi Pt1000 ci roznymi polovodicmi ako napr. KTY-83. A
podla tohoto treba potom navrhovat vstupne obvody a filtre. Samozrejme je
to moja skusenost, takze bez zaruky, ze je dobra.

Prajem ste pekny zbytok leta a dufam, ze sa moje poznamky niekomu aj hodia.