Re: OT Spotové tarify

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Srpen 3 20:51:17 CEST 2023

Jasně, pro základní zatížení samozřejmě jsou třeba velké stabilní zdroje.
Ale bateriová úložiště (budovaná energetickými firmami jako velká) se
prý dneska po světě šíří vysokým tempem.
Jsou super, že startují okamžitě. Ale jsou drahá.

Tak pokud by se dala rozumně využít malá privátní úložiště, mohlo by to
řešit ledajaké problémy s rychlou regulací.
Neznám teď z hlavy ta čísla, ale když o tom vykládají distributoři v
telce, tak tam zmiňovali nějaká šílená numera o nově instalované
kapacitě solárů.
A ještě víc, co ještě není nainstalovaná, ale už je nasmlouvaná.
A protože se dneska (díky dotační politice) staví vesměs soláry s
baterkami o srovnatelné kapacitě jako je výkon panelů, tak tím pádem je
v sítí i taková kapacita.

V nových instalacích už stejně musí být HDO, které umí ovládat měnič. A
taky chytré elektroměry, připojené do mobilní sítě.
Tak kdyby by to někdo vzal do ruky a trochu promyslel, zřejmě by se dal
vymyslet nějaký model, jak ta úložiště využít.
Pokud by se na to nastavila nějaká rozumná ekonomická pravidla, tak já
rád své baterky k tomu zpřístupním.
A mohlo by to i pro distributory vyjít levněji moct takto ad-hoc využít
vybudovanou kapacitu, než muset nějaké nové kapacity budovat.

Energetika asi již nikdy nebude tak jednoduchá, jako bývala dřív.
Bylo by třeba to asi řídit jinak v létě a jinak v zimě.
V létě raději míň vyrábět v základní výrobě, a případně dorovnávat v
těch solárů a jejich baterek.
V zimě zase raději víc vyrábět, a případně mít možnost si do těch
baterek něco odložit.
Kde to léto a zima není jenom skutečné roční období, ale třeba i kratší
úseky na základě předpovědi počasí.

Jen bude asi třeba trochu přemýšlet jak to celé orchestrovat.

PL