RE: přenos tepla proudícím vzduchem

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Čtvrtek Duben 20 16:05:39 CEST 2023

Hustý :-) Tohle mě nenapadlo, díky.

Aleš Procháska

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of konference na vojtek.biz
Sent: Tuesday, 18 April, 2023 12:51
To: 'HW-news' <hw-list na list.hw.cz>
Subject: RE: přenos tepla proudícím vzduchem

Je to hnus jdu na pracák – tohle mi dal chat GPT
Okoknuto běžným okem to dává smyls

Pro výpočet teploty T2 vzduchu v trubce lze použít vztah pro výpočet tepelného přenosu v konvekci:
Q = h * A * (T1 - To)
kde:

  *   Q je teplo přenesené konvekcí v joulech (J)
  *   h je koeficient přestupu tepla konvekcí, v watt na metr čtvereční na kelvin (W/(m2*K))
  *   A je plocha povrchu trubky, kterou proudí vzduch, v metrech čtverečních (m2)
  *   T1 je teplota vzduchu v trubce, v kelvinech (K)
  *   To je teplota okolního prostředí, v kelvinech (K)
Pro výpočet koeficientu přestupu tepla konvekcí lze použít například Nusseltovu rovnici, která je závislá na rychlosti proudění vzduchu, průměru trubky a dalších parametrech.
Poté lze použít rovnici pro změnu teploty vzduchu v trubce, kterou jsem uváděl v předchozí odpovědi, aby se vypočetla teplota T2.
ΔT = Q / (m * c_p)
T2 = T1 - ΔT
kde:

  *   ΔT je změna teploty vzduchu v trubce, v kelvinech (K)
  *   m je hmotnost vzduchu, který prochází trubkou, v kilogramech (kg)
  *   c_p je tepelná kapacita vzduchu při konstantním tlaku, v joulech na kilogram na kelvin (J/(kg*K))
Pro výpočet h a ΔT je třeba znát rychlost proudění vzduchu v trubce, průměr trubky, hmotnost vzduchu a tepelnou kapacitu vzduchu při konstantním tlaku.