Balancer

Martin Záruba swz na volny.cz
Pondělí Duben 10 09:30:29 CEST 2023

Jak jsem slíbil, zde je měření. Vše je v reálném čase na Balancer
(ekovy.cz)
<http://www.ekovy.cz/ctirj/index.html?urljednotka=balancer&ovladani=2>

Všechno jsou LiIon 18650. Článek G1 je nový, články G2, G3, G4 jsou
vyřazené články ze zahradní sekačky, které ale mají deklarovanou
kapacitu o 400 mAh větší.

Nabíjení se vypíná při dosažení 4V na některém článku

Vybíjení se vypíná při dosažení 2V na některém článku.

od 3:30 do 4:46 dochází k nabíjení baterie s připojeným balancerem. Je
vidět, jak proud jde víc do vybité G1 a ta rychle dotahuje ostatní.

od 4:59 do 5:22 je vybíjení s balancerem. Zde je vidět velký vnitřní
odpor starých článků. Hned po připojení zátěže napětí klesne víc, než na
G1. Jenže v 5:41 je článek víc vybitý než ostatní, napětí na něm rychle
klesá a balancer už to nevyrovná, až při 2V se vybíjení vypne.

od 5:22 do 6:52 je nabíjení bez balanceru. Je vidět, jak na konci jsou
články rozvážené.

od 6:52 do 7:27 je vybíjení bez balanceru. Nedošlo sice k vybití menšího
článku G1, ale přesto doba vybíjení je zřetelně kratší.

Nyní jsem upravil vypnutí nabíjení na 4.2V a vypnutí vybíjení na 2.5 V.
To je jednoznačně správnější, tak uvidíme.

Martin Záruba