Clanok o merani Edizonovej ziarovky, was: nieco s Poyntingom

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Září 21 18:45:18 CEST 2022

Dovolil som si neoznacit ako OT... lebo toto JE ten najcistejsi hardware!

Ten clanok o merani Edizonovej ziarovky s vlaknom zo zuholnateneho papiera
v tvare konskej podkovy...

https://zenodo.org/record/1654475/files/article.pdf

je uzasny.

V uvode popisuju, ze mali pozicanu ziarovku cislo 154 od kohosi kto ju mal
pozicanu od Edizona, lebo sam Edizon im kvoli nejakemu predchadzajucemu
opluvaniu nechcel ziarovku dodat.

K meraniu pouzili premenlivy zdroj vo forme "Grove battery" (Zn/Pt) s
premenlivym poctom clankov. Prud rozdelili cez diferencialny galvanometer
do ziarovky a do meracieho odporu (defacto reostatom) z nemeckeho striebra
(co to je?) teplotne stabilizovaneho natiahnutim cez cely labak. Na
opticke meranie pouzili Bunsenov fotometer s referencnou svieckou.
Vysledkom je svietivost vo svieckach vs. prikon v konskych silach, ale
vypocet nie je vysvetleny (je tam stlpec s foot-pounds co je snad celkova
energia?)

Je zaujimave, ze odpor vlakna sa zmensuje so zvysujucou sa teplotou (to je
v prvom grafe), na to by som rad pocul vysvetlenie (je tam naznacene, ze
je to mozno kvoli necistotam...?)

Potom je tam meranie priestoroveho rozlozenia svietivosti (asi pouzivam
nespravne meno veliciny ale je mi to jedno, tieto fotometricke veliciny
neznasam) vo vodorovnej rovine, podla ocakavania kvoli tvaru vlakna tam je
nejaky priebeh, rozdiel minima a maxima je tak asi 1:3.

Napokon sa meral celkovy preneseny naboj medenym voltametrom, t.j.
prechadzajuci prud vylucil na anode med a odvazil sa rozdiel hmotnosti
pred a po pokuse.

Zaverom sa konstatovalo, ze ta ziarovka - ako vsetky ziarovky - je mizerny
zdroj svetla, lebo dala 72 sviecok na konsku silu, kdezto oblukovka dava
az 1200-1800 sviecok na konsku silu (to je pomer okolo 1:30 - u modernych
W ziaroviek sa udavala ucinnost snad okolo 6%, takze ak vybojka ma
ucinnost povedzme 60% tak ten pomer ta ziarovka dokazala dotiahnut na
zhruba 1:10).

wek