Re: Poyntingův vektor - historické obrázky

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pondělí Září 19 21:42:20 CEST 2022

Hezké, ale moc si v tom dnešní člověk nepočte. Už rozluštit tu první
rovnici s podivným písmem. A to zřejmě už používá Heavisideovu notaci,
nikoli tu původní Maxwellovu  v kvaternionech (resp. Taitovu, ten byl
údajně jejich velký fanoušek i když je vymyslel Hamilton než se začal
věnovat spíš alkoholu ...). My jsme se učili tu druhou na obrázku, dnes
se spíš používá třetí.
Je to tak se vším - koukal jsem na kurs elmg. MIT (v češtině je to na
https://www.aldebaran.cz/elmg/), má pěkné obrázky a animace, ale za těch
pár let už si v tom také moc nezaanimujete, ty formáty už dnešní
software nepodporuje. Bohužel, Poyntingův vektor jsem tam nenašel tak,
aby se něco hezkého ukázalo. Zřejmě to je okrajová záležitost, mně se
nikdy nepovedlo přesvědčit žádného normálního elektrikáře, že ta energie
teče všude jinde než těmi dráty, které pořád tahají.

Mrazík