Re: Spínání velkých Mosfet

Tomas Chvatal tchvatal na fordiag.cz
Pátek Září 16 16:04:26 CEST 2022

Napeti na gate klesne v dobe, kdy se T zacne otevirat a pres Millerovu
kapacitu Cgd se zacne odsavat naboj z Gatu.
viz. https://www.shorturl.at/shortener.php

S tim budete mit take problem, pokud bude napeti na hornich trandech v radu
stovek Voltu.
Pri otevreni horniho T se dostane na D spodniho spicka vysokeho napeti a ta,
pres kapacitu D-G
spodni ho tranzistoru jej pootevre.
To muze byt take pricina topeni.

Doporucuji posilit hlavne zavirani tech trandu.

s přáním hezkého dne / best regards
Tomáš Chvátal
tchvatal na fordiag.cz

----- Původní zpráva -----
Od: "Petr Zapadlo" <zapik na email.cz>
Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Odesláno: 14. září 2022 20:45
Předmět: Spínání velkých Mosfet

Zdravím,

mám tady postavený velký můstek (ano, hraji si se střídačem) osazený 4x
SPW35N60C3, kapacita gate je cca 11nF (měřeno AVR metrem) , mezi
driverem a gate je odpor 12ohm a dioda jež ho zkratuje pro vybíjení.

Jako driver používám IR2104, ale zřejmě jsem nevybral dobře. Podle toho
co vidím, tak dochází k pomalému otevírání tranzistoru a proto mi při
nastavení 50% střídy hřeje.

IR2104 má psaný výstupní proud min 130mA, podle měření napětí na odporu
v gate (obr R_gate.png) tam odhadem teče cca 150mA. Což podle
osciloskopu (obrázek gate_L.png) způsobuje otevírání cca 1-2us.

To by vysvětlovalo ty ztráty a teplotu tranzistoru. Navíc mě překvapují
ty zákmity na vzestupné hraně, kdy se tranzistor pootevře a zase zavře
aby se hned zase otevřel. Čím to může být způsobeno?

Jak teď z toho ven? Díval jsem se, ale na TME jsem podobný budič s
výrazně větším proudem skladem neobjevil.

Schema a obrázky jsou zde:

https://cloud.zapadlo.name/index.php/s/WBHQJW75p4J9iip

Díky Petr